Tijdens netwerkgelegenheden worden visitekaartjes over en weer uitgedeeld. Menig professional heeft een bakje met tientallen visitekaartjes die over de jaren heen verzameld zijn. Hoe zit het met visitekaartjes anno 2009? Er zijn een aantal laagdrempelige mogelijkheden om online en mobiel je identiteit te communiceren door middel van een digitaal visitekaartje. Omdat het digitaal veel makkelijker is om meerdere visitekaartjes te maken, kun je nu beter selecteren wat je over jezelf op welk kaartje communiceert. Zo heb je zowel zakelijk als privé altijd het juiste kaartje klaar voor verzending. Centreer je online identiteit en deel deze mobiel met MyNamisE of stuur een visitekaartje via Twitter met een twtBizCard. Bakjes met papieren kaartjes zijn verleden tijd: visitekaartjes verstuur je digitaal, waar je ook bent.
De meeste kennen MyNameIsE wel. Het Amsterdamse initiatief is een maand of twee online en won op de The Next Web Conference een prijs voor de meest veelbelovende startup van 2009 in de Rising Sun Startup Challenge. MyNameIsE is een digitaal visitekaartje dat je online kunt delen of deelt via een mobiele telefoon, bijvoorbeeld op je Iphone. Het geeft je de mogelijkheid om je online identiteit, zoals je profielen op sociale netwerken, te centreren en op elk moment te delen. Tenslotte is er een ‘special key’ die de Connector heet. Een kleine zwart/witte usb-stick waarmee je overal, razendsnel een van je cards kan delen met andere Connector-gebruikers. Hoe dit werkt zie je in de promo.
De interface van E. ziet er gelikt uit en datzelfde geldt voor de E-visitekaart. Je naam, business en website plus directe links naar je verschillende sociale netwerken, gepresenteerd op een strak vormgegeven card. Het grootste voordeel van E. is zijn dubbele functionaliteit: zowel online als mobiel. Met de mogelijkheid om verschillende cards aan te maken heb je dus altijd de juiste kaart met de juiste informatie bij de hand; voor zakelijk als privé gebruik. Als extra heeft E. een leuke widget voor je website of blog, in vier maten en soorten.
Twitter blijft natuurlijk niet achter. De groeibriljant van de social media heeft nu ook een speciale dienst voor visitekaarten: de twtBizCard. Misschien wel de snelste manier om visitekaartjes te delen. TwtBizCard is een erg laagdrempelige dienst: je gaat naar de website en vult je Twitteraccount in. Automatisch vult de informatie uit je bio op Twitter de twtBizCard. Daarna kan je nog informatie als je e-mailadres of telefoonnummer toevoegen. Je kaartje delen kan direct door een @-bericht te versturen met de hashtag (een label die je aan je tweet (twitterbericht) kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat.) #twtBizCard. Ontvangers krijgen een link naar je visitekaartje in hun @-inbox. Later kun je altijd via de website verstuurde en ontvangen BizCards terugkijken.
BizCards versturen via Twitter is een goed concept, maar het kent nog wat scherpe randjes. Ten eerste is de vormgeving niet bepaald spectaculair, dit is absoluut een verbeterpunt voor de toekomst. Daarnaast is een voorwaarde voor Bizcards effectiviteit dat je publiek zich op Twitter bevindt, wat natuurlijk niet per definitie het geval is. Als Twitter blijft groeien zoals het afgelopen half jaar, kan een dienst als twtBizcards uitstekend gaan werken, maar dan wel graag met een verbeterde look.
Het visitekaartje is de inhaalrace op sociale netwerken gestart. Er is een overeenkomst met de traditionele visitekaartjes, namelijk dat ook je digitale visitekaartje overal mee naar toe gaat. Anno 2009 verstuur je visitekaartjes online en mobiel en met meerdere cards paraat, heb je op elk moment van de dag de juiste zakelijke of privé boodschap bij de hand. Daarnaast maak je met een digitaal visitekaartje een goede indruk, je laat immers zien op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen. Met name een initiatief als MyNameIsE is een representatieve presentatie van je online identiteit.