Ik heb een linkedinaccount, maar dan…..?

Ondernemers, directeuren, studenten en marketeers, allemaal beginnen ze Linkedin te ontdekken. De naam wordt steeds vaker gehoord, en ik krijg er ook steeds vaker vragen over. Net als bij elk social network blijft het bij de meeste mensen enkel bij registreren, en wordt er verder niks mee gedaan….zonde en bovendien compleet nutteloos. Wellicht zelfs negatief voor je imago! Ik probeer mensen in workshops en consulting over Personal branding altijd duidelijk te maken dat je beter geen profiel kunt aanmaken dan overal een half profiel. Slecht ingevulde profielen komen niet best over op je doelgroep, en dat gaat ten koste van je imago!

Om te voldoen aan de vele vragen die over Linkedin gesteld worden stel ik bij deze een korte handleiding ter beschikking. De handleiding is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, en op het boek ‘I’m on Linkedin, what now’ van Jason Alba.

Waarom gebruikt men Linkedin?

  • Medewerkers: Voor het ontwikkelen van hun personal brand, het connecten met collega’s en het scannen van interessante banen.
  • Baanzoekers: Om te kunnen connecten met recruiters en bedrijven om zodoende een baan te vinden.
  • Recruiters: Om talent te spotten.
  • Ondernemers: Om een netwerk op te bouwen, aan personal branding te doen, en een presence op het web te creëren.

Voordelen Linkedin?

  • Gekend worden: Door het netwerken in Linkedin wordt je gekend door je omgeving.
  • Gevonden worden: Je wordt gevonden door interessante connecties, niet alleen binnen Linkedin, maar ook door de goede ranking in Google.
  • Anderen vinden: Je kunt actief op zoek naar verloren contacten en interessante mensen.
  • Leren en delen: Maar weinig mensen maken gebruik van de Question and Answer sectie die binnen Linkedin beschikbaar is, en waar je van anderen kunt leren en/of je mening kunt delen. Tegenwoordig is het ook mogelijk andere dingen te delen, zoals je powerpointpresentaties.
  • Netwerken: Linkedin is DE tool om te netwerken met interessante connecties die je in de fysieke wereld niet of nauwelijks kunt ontmoeten.
  • Aantonen dat je bij de tijd bent: Het gebruik van Linkedin kan aantonen dat je gebruik maakt van moderne internettechnieken, en dus goed op de hoogte bent.

Optimaliseren van je profiel

Linkedin kan natuurlijk alleen werken als je er tijd in steekt en je profiel voldoende optimaliseert. Zonder investering zul je nooit een actief waardevol netwerk gaan opbouwen. Het grootste bezwaar dat mensen hebben tegen het investeren van tijd in Linkedin is de ROI. ‘Ik heb een profiel maar het levert me niks op’ is een vaak gehoorde klacht. Pas als ik ze dan duidelijk uitleg dat Linkedin geen verkooptool is, maar een middel op voor de lange termijn een renderend netwerk op te bouwen dat zijn waarde zonder twijfel zal gaan bewijzen, raken ze beetje bij beetje overtuigd. Als ik vervolgens na enkele maanden nog een een kijkje neem op het profiel zijn er twee stromen: (1) een groep die nog steeds niks met het profiel heeft gedaan en dus nog steeds klaagt over Linkedin, (2) een laaiend enthousiaste groep met een goed profiel en veel connecties die het ten eerste leuk en ten tweede bruikbaar vinden. Een tevreden klant haalde ooit binnen enkele maanden 2 opdrachten binnen na het starten met Linkedin, do I need to say more…..?

Netwerken met Linkedin valt of staat dus met het optimaliseren van je profiel. Enkele tips om je profiel aantrekkelijk en optimaal te maken:

  • Foto: Voeg altijd een persoonlijke foto toe aan je profiel. Een profiel met foto geeft meer vertrouwen aan de bezoeker. Vertrouwen is bij online netwerken een van de belangrijkste onderdelen. Bovendien gaat het in het huidige zakelijke leven steeds meer om persoonlijke relacties, en de persoon achter de functie.
  • Boodschap: Maak de boodschap onder je naam zo persoonlijk en gebruiksvriendelijk mogelijk. Leg eerder uit wat je doet, dan puur op te sommen wat je functie is.
  • Huidige werkzaamheden: Geef een compleet beeld van je huidige werkzaamheden. Dus niet enkel je bedrijf, maar ook andere activiteiten die voor de lezer interessant kunnen zijn, en die jou imago kunnen verbeteren.
  • Vorige werkzaamheden: Noem niet alleen je huidige werk, maar ook je werk en activiteiten uit het verleden. Dit geeft een beter beeld over je persoon en over je ervaringen/expertisen. Bovendien kun je weer eenvoudiger op gevonden worden door andere gebruikers.
  • Mijn opleidingen: Door het vermelden van je opleidingen kun je contact vinden met oude klasgenoten en studiegenoten. Dit kan je oude netwerk weer activeren. Bovendien kan een lezen van je profiel die op dezelfde opleiding heeft gezeten hierdoor weer een betere indryk van je verkrijgen, of zich meer vertrouwd met je voelen.
  • Online links: zakelijke website, persoonlijke website of online identiteit en weblog. Zo kan een bezoeker nog verder kijken dan dit profiel, en zien welke persoon je werkelijk bent. Er zijn 3 links die je kunt toevoegen. Geef de 3 belangrijkste. Deze links hebben ook een positief effect op de resultaten van deze sites in de zoekmachines. Bovendien is dit een sterk punt voor het creëren van een imago.
  • Profiel URL: Vereenvoudig en personaliseer je linkedin URL. Ten eerste kun je daarmee sneller gevonden worden binnen Linkedin, maar het werkt ook positief voor je posities in de zoekmachines.
  • Vragen beantwoorden: Linkedin heeft een vragen en antwoordensectie waar ondernemers vragen kunnen plaatsen. als je regelmatig vragen zinvol beantwoord kunnen de vragenstellers je markeren als expert. Dat geeft vertrouwen aan de bezoeker en lezen, iemand anders zegt tenslotten dat je expert bent.
  • Samenvatting: Vertel in het kort en zoveel mogelijk persoonlijk wat jij de doelgroep te bieden hebt en wat je drijfveren zijn. Het beste is om voor al je online (en offline) gelegenheden een Elevator Pitch te schrijven, die je vorvolgens in dit deel en in andere profielen kunt plaatsen.
  • Specialiteiten: Door het invoeren van je specialiteiten kun je laten zien waar je in gespecialiseerd bent. Dit is gunstig voor je positie in de zoekfuncties van Linkedin.
  • Aanbevelen: Ben je tevreden over een klant/relatie of leverancier, geef hem dan een aanbeveling. De kans is dan groter dat je er zelf een terug krijgt. In Nederland wordt hier nog niet zo heel veel waarde aan gehecht, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.
  • Groepen: In Linkedin kun je je aansluiten bij groepen over diverse onderwerpen. Ook kun je zelf groepen opstarten. Dit is nog een extra manier om te netwerken binnen Linkedin. Je kunt per groep bekijken wie er allemaal lid is.
  • Contact instellingen: Op de contactinstellingen kun je je interesses aangeven, zodat je overeenkomsten kunt krijgen met andere gebruikers. Je kunt hier ook aangeven hoe je het liefste benadert wil worden door geinteresseerden.
  • Uitnodiging: Na het aanklikken van de Add knop, moet er een uitnodiging gemaakt worden. Ten eerste moet je aangeven waar je de persoon van kent. Ken je de persoon niet, dan dien je een mailadres in te voeren. Dit is een controlesysteem van Linkedin om te zorgen dat je niet zomaar willekeurig mensen gaat uitnodigen.  Maak je uitnodiging zo persoonlijk mogelijk, en laat het dus niet bij de standaard uitnodigingstekst van Linkedin. Mensen zijn veel sneller bereid je te accepteren bij een persoonlijke uitnodiging


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven