Google is wereldwijd een begrip en een instituut geworden. En de oprichters zijn natuurlijk algemeen bekend. Maar Google is inmiddels zoveel meer dan Larry Page en Sergey Brin. Toch wil je iets wat zo alom vertegenwoordigd is graag een gezicht geven. Wie komt het dichtst in de buurt bij de verpersoonlijking van Google? We gaan het uitzoeken door een aantal kenmerken van Google naar het menselijke te trekken …
1. Nationaliteit
Google houdt van directheid. Zeggen waar het om staat. Niet om de hete brei heendraaien. Daarom kijkt Google bij het bepalen van de posities in de zoekmachines ook zeer nadrukkelijk naar bijvoorbeeld de titel van een pagina. Die zou direct moeten zeggen waar de pagina over gaat. Ook kopjes en tussenkopjes moeten dat doen voor de alinea’s waar zij betrekking op hebben. Aan een kopje ‘Machtstrijd in de Ronde’ kan Google niet afleiden dat Armstrong en Contador elkaar op leven en dood betwisten in de Tour de France. ‘Armstrong en Contador vechten machtstrijd uit in Tour’ is veel directer en dus veelzeggender. Conclusie: Google is een Nederlander!
2. Geslacht
Google moet uit enorme hoeveelheden tekst opmaken waarover een pagina, artikel of website gaat. Wat is het belangrijkste onderwerp, wat zijn de belangrijkste woorden etc. Dat kan alleen als dat onderwerp duidelijk naar voren komt in de tekst en dus een hoge ‘zoekwoord dichtheid’ (keyword density) heeft. Als je zoveel tekst om het belangrijkste zoekwoord heen schrijft, dat het onderwerp ‘verdrinkt in een zee van woorden’ dan wordt het dus moeilijker voor Google het onderwerp goed te bepalen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen per dag drie keer zoveel worden gebruiken dan mannen (20.000 om 7.000). Vandaar dat mannen soms moeite hebben om bepaalde zaken op te pikken die vrouwen proberen over te brengen. Bijvoorbeeld dat ze de container buiten moeten zetten, als deze op het oog simpele vraag gepaard gaat met een stortvloed aan woorden. Conclusie: De verpersoonlijking van Google is een man. Een Nederlandse man.
3. Netwerk
Het internet is gebaseerd op de netwerk gedachte dat iedereen en alles met elkaar verbonden is. Zo ben je bijvoorbeeld in zes stappen met iedereen in de wereld verbonden. Met een groot netwerk krijg je meer autoriteit en meer bekendheid. Google is in 10 jaar tijd het sterkste merk ter wereld geworden. Conclusie: De verspersoonlijking van Google is bekend en een sterk merk. Een bekende Nederlandse man.
4. Nieuws
Google oprichter Larry Page zou het liefst willen dat zoekresultaten bijna letterlijk realtime vindbaar zijn. Dus niet met een vertraging van enkele uren of minuten, maar direct. Inmiddels is Google hard aan het werk om zichzelf om te bouwen tot realtime searchengine. Google wil weten wat er speelt en wil dat nú weten en direct doorvertellen. Google zit dus letterlijk bovenop het nieuws. Conclusie: De verpersoonlijking van Google is nieuwsgierig. Een bekende, nieuwsgierige Nederlandse man.
5. Privacy
Met het vergroten van de macht van Google, komt ook het privacy vraagstuk steeds opnieuw en steeds nadrukkelijker in beeld. Google is natuurlijk ook best brutaal. Als je gebruik maakt van Gmail, dan leest Google je mail om er vervolgens zo relevant mogelijke advertenties bij te kunnen plaatsen. Google doet er uiteraard veel aan om ons ervan te overtuigen dat ze dat allemaal doen met de beste bedoelingen en zonder de privacy regels te overtreden, maar brutaal is het natuurlijk wel. Conclusie: De verpersoonlijking van Google is brutaal. Een brutale, bekende, nieuwsgierige Nederlandse man.
6. Financieel
Google heeft haar zaakjes financieel goed op orde. Hoewel zij veel van haar diensten gratis aanbiedt, staat het verdienmodel via zoekmachinemarketing (de AdWords advertenties) als een huis. Het levert de zoekgigant dan ook aardig wat op. De missie van Google is om alle informatie ter wereld online vindbaar te laten zijn. Daarvoor ontwikkelen ze tools waarmee je zelfs de oceanen kunt doorzoeken. Pas daarna gaan ze kijken hoe ze daar geld mee kunnen verdienen. Zo hebben ze dat met YouTube ook gedaan. Conclusie: De verpersoonlijking van Google zit goed in de slappe was. Een rijke, brutale, bekende, nieuwsgierige Nederlandse man.
7. Relaties
Google flirt regelmatig met bedrijven die ‘hot’ zijn zoals Twitter. Voor veel partijen is Google ook een interessante ‘levenspartner’ en ze laten zich dan ook al te graag inlijven, met wederom YouTube als belangrijkste prooi van de laatste jaren. Conclusie: De verpersoonlijking van Google is een babe-magnet. Een gewilde, rijke, brutale, bekende en nieuwsgierige Nederlandse man.
Met deze beschrijving is het niet moeilijk meer om de verspersoonlijking van Google te vinden. Het is …
Jeroen Pauw!
Jeroen Pauw is zonder twijfel een bekende Nederlandse man. Daarbij is hij ook zeker gewild, getuige zijn relaties met o.a. Manuëla Kemp, Mieke van der Weij, Loretta Schrijver en Daphne Bunskoek. Rijk is hij ook, met een salaris van ruim twee ton per jaar. Jarenlang was Pauw hét gezicht van de brutaalste zender van Nederland, BNN, de omroep die onder meer afluisterapparatuur bij bekende Nederlanders installeert. En als nieuwsgierige journalist doet hij zijn best de onderste steen boven te krijgen, al laat hij (uit privacy overwegingen?) ook wel eens een primeurtje lopen.
Conclusie: De verpersoonlijking van Google is … Jeroen Pauw 🙂