Twitter-traffic grote onbekende in Web Analytics

Eén van de dingen die ik mis in mijn web-statistieken (ik gebruik zowel Google Analytics als Yahoo Web Analytics) is het verkeer dat ik via Twitter krijg. Ik ben even wat gaan graven om te kijken of en hoe ik deze statistieken toch kan krijgen in één van deze pakketten.

Het probleem zit m in het gebruik van url-shorteners. Veel Twitterclients, zoals bijvoorbeeld Tweetdeck, korten een ingevoerde link naar een webpagina namelijk in. Dit vanwege de beperkte lengte van een Twitterberichtje. Hierdoor raakt de referrer informatie (waar is de bezoeker geweest voordat deze op mijn site kwam) verloren en ziet je web-analytics pakket dit als een Directe bezoeker.

URL’s coderen

Eén van de manieren is om dit te omzeilen is door url’s te voorzien van een campagne (utm_) code om zo het verkeer vast te leggen. Dit werkt echter alleen voor zover je zelf de url’s kunt bepalen, bij een retweet van een bericht met een gecodeerde url gaat dit goed. Besluit iemand zelf de url in een tweet te verwerken ben je m alweer kwijt. Dat gaat dus niet echt werken.

URL Shorteners

Ik heb in mijn eigen Twitter account (@VonGaalen) gekeken welke url-shorteners worden gebruikt en even gespiekt in Tweetdeck. De belangrijkste waren: Bit.ly, Is.gd en Tinyurl. Bij géén van deze shorteners kreeg ik in mijn statistieken terug waar het verkeer vandaan kwam. Wel  kun je o.a. bij Bit.ly statistieken http://bit.ly/app/search terughalen. Dit is leuk als je voor een eenmalige actie het social media verkeer eens wilt kunnen terughalen. Je wilt echter in Google en Yahoo Analytics wel structureel  kunnen zien hoeveel verkeer via Twitter afkomstig is, en dat is nu net niet mogelijk.

De statistieken van de url’s in bit.ly zijn overigens publiek toegankelijk. Wanneer je een + achter een bit.ly link tikt dan zie je de stats van die link. Deze link gaat bijvoorbeeld naar de SallyKnows website: http://bit.ly/4cZVmj, met een plus erachter zie je ook de statistieken: http://bit.ly/info/4cZVm+

Nadelen

Deze diensten zorgen ervoor dat de links naar je site niet meer als zodanig herkenbaar zijn, je verliest dus brandingwaarde. Een getwitterd linkje wordt over het algemeen op een voor zoekmachines goede manier doorverwezen (301 redirect). De linkjes worden in veel gevallen ook geïndexeerd door Google; zoek maar eens op dit linkje: http://bit.ly/4Xvmra

Ook kun je je afvragen wat er op termijn met de links gebeurt, als het bedrijf ophoudt te bestaan of een technische storing heeft dan ben je niet meer zeker van je doorverwijzing. Google gebruikt voor de eigen diensten een eigen dienst (goo.gl) waarmee ze in ieder geval voor de eigen applicaties wat meer zekerheid kunnen bieden.

Uitbreidingen URL shorteners

Veel url inkorters werken aan pro versies waarin je als bedrijf de url’s die naar jouw site verwijzen kunt aanpassen naar je eigen domein (bijvoorbeeld sally.kn) of toevoeging (bit.ly/sallyknows) dit worden ook wel vanity url’s genoemd. Dit kan handig zijn voor de herkenbaarheid voor de gebruiker.

In de ideale wereld

Ik zou heel graag een integratie willen van mijn gewone web-statistieken met de statistieken van de url-shorteners. Twitter traffic wordt voornamelijk via deze inkorters geleid en ik mis daardoor informatie van mijn bezoekers. Een mooie taak dus voor de ontwikkelaars bij de web-analytics oplossingen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen