Begin 2010 wordt in Nederland het advertentieplatform Next2News gelanceerd. Dit bedrijf verkoopt advertenties naast nieuwsresultaten en op blogs. Aangesloten uitgevers en websites zijn onder meer De Volkskrant, De Telegraaf en Sprout. Deze websites kunnen hun ‘unsold inventory’ (de reclameruimte die onverkocht blijft) aanbieden aan de adverteerders bij Next2News. Die kunnen op hun beurt per artikel aangeven of ze bij dat artikel willen adverteren en voor hoe lang. Hiermee levert het bedrijf een dienst vergelijkbaar met die van Google AdSense.
Het grote verschil is dat adverteerders bij AdSense in de meeste gevallen betalen per klik. Bij Next2news wordt per periode afgerekend, zo staat op hun site te lezen. AdSense bekijkt daarnaast of een website of bericht relevant is en bekijkt automatisch welke adverteerders voor dat artikel relevant zijn, terwijl bij Next2News de adverteerder zelf aan de knoppen draait en bepaald waar zijn advertentie te zien is. Het lijkt daarmee relevanter, maar ook een stuk arbeidsintensiever.
Advertenties zijn gemakkelijk via de site aan te maken, hoe ze er precies uit komen te zien is nog niet bekend. Maar de eerste 1.000 bedrijven (..) krijgen gratis 50 euro advertentietegoed, dus wie wil kan deze nieuwe dienst zelf gratis uitproberen.
Het initiatief is al redelijk in de publiciteit geweest en de oprichters proberen nu via allerlei acties zoveel mogelijk adverteerders en uitgevers aan zich te binden. Cruciaal voor een goede werking van het programma, want hoe meer keuze aan beide kanten, hoe groter de kans op een perfect match van content (inhoud) en advertentie. We zijn natuurlijk benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en zullen Next2News zeker gaan testen.