Vorige maand was ik op Design for Conversion ’09 bij de presentatie van Karl Blanks. Naast veel interessante opmerkingen over usability, meetbaarheid en testen kwam in deze presentatie nog een interessant fenomeen ter sprake: method marketing.
In deze visie wordt method marketing afgeleid van het fenomeen method acting, dat door beroemde acteurs als Al Pacino en Robert De Niro wordt gebruikt om zichzelf in een rol in te leven. Zoals Wikipedia stelt:
“Method acting is een manier of techniek van acteren waarbij de acteur zich zo volkomen mogelijk probeert in te leven in de persoon die hij of zij gestalte moet geven. De acteur maakt gebruik van zijn eigen emoties en ervaringen teneinde de uitvoering zo levensecht mogelijk te laten zijn.”
Om een voorbeeld te geven: De Niro haalde bij het voorbereiden van zijn rol Travis Bickle in de film Taxi Driver zijn licentie voor taxi chauffeur in New York. Vervolgens haalde hij een taxi op om daadwerkelijk als chauffeur aan de slag te gaan. Op het moment dat de opnames van de film begonnen speelde De Niro geen taxi chauffeur niet meer… hij WAS een taxi chauffeur.
Om terug te komen op Karl Blanks: marketeers kunnen hier nog veel van leren, zowel online als offline. Verplaats jezelf daarom eens in de klant, word misschien zelfs eens klant van jezelf. Stel je hebt een online dienst of product, word dan eens klant, lid of abonnee, en doorloop het gehele proces op je site. Vaak zal je in dat proces stappen tegenkomen die helemaal niet logisch zijn en voor de klant een bottleneck vormen.
Method marketing helpt marketeers te voorkomen teveel vanuit het eigen bedrijf te vermarkten. Al ontwikkel je nog zo’n mooi product of dienst, er zal toch een behoefte voor moeten zijn of desnoods gecreëerd moeten worden. Juist die behoefte vind je bij je doelgroep en niet binnen je kantoor.