Google investeert aanzienlijk om beeldadvertenties beter te maken voor gebruikers, adverteerders en uitgevers. Adverteren door middel van een beeld (oftewel bannering) is op dit moment hetgeen waar Google zich vooral mee bezig houdt. 99% van de top-1000 klanten hebben een lopende ‘Google Display Network’ campagne bij Google. Vorig jaar stegen de uitgaven van de top-1000 klanten met meer dan 75%.
Google komt met 7 voorspellingen over waar bannering in 2015 zal staan:
- 50 procent van de advertentiecampagnes bevatten videoadvertenties op basis van kosten-per-view (dat betekent dat de adverteerder alleen betaalt wanneer de gebruiker de video daadwerkelijk bekijkt).
- Adverteerders beginnen hun advertenties steeds meer af te stemmen op een bepaald publiek. Vele gebruiken de ‘real-time’ technologie om zo gericht mogelijk te bieden op de advertentieruimte. In 2015 denkt Google dat 50% van de advertenties worden gekocht met de ‘real-time’ techniek.
- Het gebruik van de smartphone stijgt snel, mobiele bannering wordt steeds populairder.
- De ‘klik’ is de belangrijkste manier waarop adverteerders hun campagnes kunnen meten, maar niet altijd de beste manier. Vooral als de advertentie bedoeld is om bijvoorbeeld de naamsbekendheid te vergroten. Door nieuwe opkomende meettechnologieën, zullen er 5 ‘metrics’ zijn die adverteerders belangrijker beschouwen dan de ‘klik’.
- In 2015 zal 75% van de advertenties op het internet dezelfde sociale uitstraling hebben als de huidige nieuwsartikelen (die becommentarieerd, gedeeld, besproken en aanbevolen worden).
- Rich Media adverteren maakt het mogelijk veel creativiteit en interactie op te roepen tussen gebruikers en adverteerders. De Rich Media advertenties vertegenwoordigen slechts 6% van het totale aantal beeldadvertenties. Dit zal toenemen tot 50% door organisaties die hun merk willen bouwen.
- Alle investeringen die beeldadvertenties slimmer en sexier maken zullen helpen bij het opvoeren van de inkomsten. Bannering zal in 5 jaar gaan groeien tot een markt ter waarde van 50 miljard dollar.
Google komt daarnaast met 4 spannende nieuwe technologieën op het gebied van bannering:
- Nieuwe banner indelingen zijn getest op YouTube, genaamd ‘TrueView’. De nieuwe indelingen geven de gebruikers de mogelijkheid om de advertentie over te slaan of een andere advertentie te bekijken. De adverteerders betalen alleen als de gebruiker er voor kiest om naar de advertentie te kijken.
- De nieuwe Teracent technologie maakt het mogelijk dynamische wijzigingen te maken in de advertenties zodat deze relevanter en effectiever worden. Deze wijzigingen zijn afhankelijk van factoren zoals geografische locatie, taal, inhoud van de website en het tijdstip.
- Google Goggles, een manier om op het mobiele internet te zoeken door middel van het maken van een foto.
- Rich Media geeft de mogelijkheid om een bijvoorbeeld een toespraak live uit te zenden via een aantal advertenties op het internet. Deze kan bijgewerkt worden door middel van real-time tweets.
Een mooie toekomst dus voor ‘display advertising’. Wij verwachten dat deze ontwikkelingen zeer positief kunnen uitpakken voor adverteerders, mits natuurlijk professioneel beheerd en geoptimaliseerd. Wat verwacht jij van de toekomst van Display Advertising?
(Artikel vertaald vanuit het origineel, bron Google en verscheen eerder op de PauwR Blog)