Eind juli maakte Google bekend dat er plannen waren om retargeting via Google Analytics mogelijk te maken. Inmiddels is deze optie ook in Nederland volledig uitgerold. Het is dus inmiddels mogelijk om bezoekers te retargeten op basis van Analytics-statistieken. In deze blog zullen we de belangrijkste voordelen weergeven en enkele mogelijkheden bespreken.
De voordelen van retargeting via Analytics
Door je retargeting campagne op te zetten op basis van gegevens uit Google Analytics, is het veel eenvoudiger om bezoekers die je wilt retargeten te segmenteren. Waar je voorheen met verschillende remarketingcodes moest werken om verschillende segmenten te bereiken, kan dat nu allemaal met één (aangepaste) Analyticscode.
Daarnaast zijn de segmenten die je kunt aanmaken een stuk uitgebreider. Waar het eerst om een bezochte pagina ging, zijn er nu veel meer variabelen toe te voegen aan een segment. Dit levert een groot voordeel op, zoals hieronder met enkele voorbeelden beschreven wordt. De voorwaarde is wel dat het segment uit minimaal 100 bezoekers bestaat.
Ter inspiratie 10 retargeting strategieën
1. Omzet verhogen voor een webshop
Bezoekers retargeten die de website al drie keer bezocht hebben, maar nog niets hebben besteld.
2. Cross-selling voor een e-commerce website
Bezoekers die een aankoop hebben gedaan van meer dan 1.000 euro retargeten met de mogelijkheden voor een extra verzekering.
3. Reiswebsite: bezoekers aanzetten tot boeken
Je kunt bezoekers die op een reiswebsite een accommodatie meer dan één keer bekeken hebben, retargeten met een prijskorting.
4. Filiaalbedrijven: ‘Van click naar brick’
Retarget bezoekers per regio en toon hen een banner met daarin het adres en de openingstijden van het dichtstbijzijnde filiaal.
5. Herhaalbezoek voor nieuwssites
Wanneer bezoekers de website al zeven dagen niet bezocht hebben, kun je ze via retargeting aanzetten de site weer eens te bezoeken.
6. Webshop in computer- en kantoorartikelen
Bezoekers die een pagina in de categorie printers hebben bezocht in de laatste drie maanden, kun je een aanbieding tonen voor cartridges.
7. Geen budget besteden aan bouncers
Om te voorkomen dat je retargeting budget op gaat aan mensen die slechts één pagina op je website hebben bekeken, kun je je campagne richten op bezoekers die minimaal twee pagina’s bekeken hebben op je website.
8. Converteer geïnteresseerde bezoekers naar een afspraak
Een financiële dienstverlener kan bezoekers retargeten die een online hypotheekcheck hebben uitgevoerd, maar nog geen contact hebben opgenomen.
9. Verhoog het effect van je campagne
Je kunt alleen bezoekers retargeten die via je AdWords campagne op de website terecht zijn gekomen. Of van je Facebook campagne. Facebook gebruikers zijn niet altijd op het moment van klikken in de gelegenheid een aankoop te doen, maar kunnen daar later via retargeting wellicht alsnog toe worden bewogen.
10. ‘Branded search’ bezoekers tot trouwe klant maken
Wanneer een bezoeker op de website is gekomen door op je merk of bedrijfsnaam te zoeken, kun je hem via retargeting wijzen op je nieuwsbrief, klantenkaart of Facebook pagina.
Let op: Om gebruik te maken van retargeting via Analytics dient de Analyticscode worden aangepast. In het Analytics Helpcentrum vind je de uitleg hiervan. Daarnaast moet het Analytics-account gelinkt zijn aan een AdWords-account.