Online communities: enkele vragen vooraf!

Steeds vaker worden communities opgezet vanuit een organisatie of bedrijf. Het begint een steeds vaker voorkomend fenomeen te worden dat men met een community een platform wil bieden voor support, ontwikkeling en het binden met/van de klant. Toch is het goed voor bedrijven die dit in overweging nemen vooraf enkele vragen te stellen, alvorens in het diepe te springen. Een goed beeld van de doelstellingen, plek binnen de organisatie en meetbaarheid van succes is van groot belang voor een succesvolle start.

Heb je wel een eigen community nodig?
Dit is misschien wel de belangrijkste check in het proces. Dat communities op dit moment een hot topic zijn wil nog niet zeggen dat iedereen er zelf een moet opstarten. Kun je door het participeren in een reeds bestaand online netwerk dezelfde resultaten behalen, bekijk dan eerst die mogelijkheden!

Wat is je gehele bedrijfsstrategie en hoe past een community daarin?
Vooropgesteld: Als je community niet aansluit bij je gehele bedrijfsstrategie is de kans op succes een stuk kleiner. Het opzetten van een nieuwe community kan een ontzettend groot project zijn waar veel voorbereidend werk bij komt kijken, maar ook veel onderhoud en management tijdens het bestaan van de community. Dit alles kost tijd en die wordt makkelijker vrijgemaakt en ingepland als dit ter ondersteuning is van de gehele bedrijfsstrategie. Deze tijd en moeite zullen eerder als een makkelijke besparing worden gezien als het doel van de community niet overeenkomt. Besteed daarom vooraf tijd aan hoe je binnen je organisatie draagvlak creëert voor de nieuwe community.

Wat wil je bereiken en wat zijn de doelstellingen?
Denk vooraf zorgvuldig uit welk doel de nieuwe community gaat dienen. Er zijn verschillende positieve effecten van communities en het is goed om vooraf duidelijk te stellen welke van deze effecten juist bereikt moeten worden. Denk daarbij aan engagement, innovatie, support, loyaliteit en branding. Specificeer dit later zoveel mogelijk, dat zorgt ervoor dat je in een latere fase op een betere manier de juiste community bouwt.

Hoe ga je doelen bereiken en succes meten?
Nadat de redenen voor de community duidelijk zijn moeten er ook stappen komen om deze te bereiken en metrics om dit later ook meetbaar te maken. Die metrics kies je aan de hand van de doelstellingen rondom de community, maar enkele voorbeelden zijn: Pageviews, bezoekersaantallen, nieuwe registraties, groepsleden en participatie. Meet vooral niet alles (overzicht) en koppel deze metrics aan bedrijfsresultaten die je met de community wil beïnvloeden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven