Veruit de meeste bedrijven die op Facebook adverteren maken gebruik van de ‘Marketplace ads’. Deze advertenties worden getoond naast de timeline van de gebruiker. Maar grotere bureaus of adverteerders kunnen via een custom API ook van andere advertentieformaten en -posities gebruik maken, terwijl je wel van dezelfde targetingmogelijkheden van Facebook gebruik maakt. Een interessant alternatief.
Facebook is mede groot geworden door de populariteit van games als MafiaWars en FarmVille (ruim 28 miljoen spelers) die binnen de Facebook omgeving worden gespeeld. Wereldwijd gaat het om 270 miljoen actieve spelers per maand. In deze games worden advertenties getoond. De verkoop van deze advertenties verloopt via geselecteerde bureaus die toegang hebben tot een custom API. Daaronder zijn ook aanbieders van retargeting campagnes, zodat je op deze plaatsen ook vaak banners tegenkomt van websites die je onlangs hebt bezocht.
Hoe werkt dat nu?
Omdat de spelers zijn ingelogd met hun Facebook profiel, zijn hun gegevens dus bekend en kan de adverteerder daar gebruik van maken om zijn advertenties zo relevant mogelijk te laten zijn. Daarbij gaat het onder meer om leeftijd, geslacht, woonplaats, maar ook relatiestatus, zoals single of getrouwd.
Adverteren kan met de volgende bannerformaten:
- 728×90 pixels
- 300×250 pixels
- 160×600 pixels
Het bereik van deze advertenties in Nederland is momenteel zo’n 4 miljoen gebruikers (meerderheid 18 – 49 jaar). Betalen voor de ads gebeurt op basis van kosten-per-klik / CPC (van ca. 0,40 tot 0,90 euro) of per duizend vertoningen/ CPM (1 tot 2 euro). Deze prijzen zijn afhankelijk van de populariteit van de advertenties (CTR, doorklikratio), maar waarschijnlijk ook van volume en kwaliteit van de creatives. Het minimale budget voor een campagne binnen Facebook games is 2.000 euro.
Voorbeeld van advertenties binnen de populaire Facebook game Farmville: