10 Relatief goedkope marketinginstrumenten

Bij het ontwikkelen van een cross media strategie of het inzetten van marketinginstrumenten is budget vaak een discussie. En dan niet dat je niet weet wat iets kost of wat iets gaat opbrengen. Het gaat om het gegeven dat er gewoon relatief weinig geld is. Vooral startende ondernemers, zzp’ers en budget bewuste marketeers hebben te maken met kleine budgetten en hebben daardoor weinig te besteden.

Veel voorbeelden die we tegen komen in cases die succesvol zijn zijn gerelateerd aan enorme inspanningen en gekoppeld aan de grotere merken. Daar hebben marketeers met kleinere budgetten vaak minder aan. Een enorme campagne starten online, radio of televisie inzetten of bijvoorbeeld print inzetten, zijn voorbeelden die echt wel succesvol kunnen zijn. Het zijn echter ook campagnes die veel geld kunnen kosten. En dat hebben we niet altijd.

Daarom hier 10 marketinginstrumenten die relatief weinig geld kosten. Natuurlijk zal de pay-back-period ook soms langer zijn. Bedenk dat kwalitatief succes langzaam komt en een snel gewin niet altijd tot succes op langere termijn leidt.

Gebruik blogs van anderen

Volg blogs die een relatie hebben met je werkveld. Of dat nu makelaar, opticien, b2b of b2c of iets anders is, zoek die blogs op die voor jou en je werkveld belangrijk zijn. Lees de artikelen en geef een inhoudelijke reactie. Een reactie hoeft niet altijd negatief te zijn, positief of een extra toevoeging leveren is ook een reactie op een blog.
Reageer dan duidelijk vanuit jouw rol binnen de organisatie of onderneming die je vertegenwoordigt. Laat mensen zien dat je inhoud hebt en juist op basis van inhoud reageert. Let op, niet altijd meteen je eigen mening of product willen verkopen.

Optimaliseer je website voor SEO

Het ligt zo voor de hand. De organische zoekmachineprotocollen kun je helpen je te vinden door in te spelen op een aantal criteria die zijn gesteld. Denk aan keywords, afbeeldingen, namen, samenstelling enzovoort, Een dag werken aan je vindbaarheid kan vele hits meer opleveren omdat je hoger in de ranking bij Google komt.
Het aardige is dat wanneer je website beter vindbaar is de website ook vaak beter is ingericht (dat hoeft niet altijd meteen waar te zijn) voor de bezoeker. Veel veranderingen die nodig zijn liggen in de lijn van woorden, teksten en afbeeldingen. Dat zijn vaak veranderingen die je zelf kunt doorvoeren en managen.

Gebruik sociale media

Analyseer de aanwezigheid van klanten en potentiële klanten op sociale media. Bekijk ook goed welke activiteiten de klanten er uit voeren. Speel daar op in.

  • focus op enkele sociale media, ga niet van start met alle sociale media, dat is niet bij te houden
  • speel in op het gebruik door de klant, plaats berichten die variëren van nice-to-know tot need-to-know informatie
  • let wel op de doelstellingen die je hebt in relatie tot de inzet van sociale media, doelstellingen zijn vaak bereik en engagement op langere termijn en bijvoorbeeld traffic op kortere termijn door actiegericht bezig te zijn

Verspreid je content op andere platformen

Je hebt inhoud en content vanuit je product. Zorg dat mensen weten dat die inhoud en content bij jou beschikbaar is.

  • word gastauteur op andere blogs (denk aan Bijgespijkerd, als marketing mensen je doelgroep zijn kun je heel goed hier bloggen)
  • word spreker op evenementen, laat mensen zien wat je doet
  • gebruik Youtube om filmmateriaal op te plaatsen, zorg wel voor koppeling naar website en sociale media

Zorg bij het verspreiden van content op deze wijze dat je niet als sales mens op het podium staat of schrijft maar als inhoudelijke. Mensen komen sneller terug op inhoud dan op verkooppraatjes.

Zorg voor affiliates

Een affiliate is een samenwerking met andere partijen. Hoe zou het zijn als andere websites jouw link met eventueel content laten zien? Je trekt mensen vanuit andere websites naar jouw website toe. Affiliates kun je op basis van no-cure-no-pay afspreken of een kleine vergoeding bij traffic genereren. Zoek wel affliliates die passen bij je (potentiële) klanten.

Vraag om een beoordeling

Vraag mensen die je hebt geholpen om een beoordeling. Die reactie kan dan op meerdere plaatsen (eigen website maar ook de soclale media) gebruikt worden. De benadering waarbij mensen aangeven dat ze tevreden zijn werkt zeker in het werven van nieuwe klanten.

Werk samen met actie-omgevingen

Misschien is het mogelijk om een actiegerichte campagne te starten met aanbiedingensites als Groupon, Actie van de dag of Scoupy. Deze omgevingen hebben een groot bereik en mensen zijn gek op acties. Het aanbieden van een actie aan je klanten moet wel passen in je strategie.

Geef klanten aandacht

Zorg ervoor dat alle contacten die er zijn met klanten goed zijn. Dat kan zijn met verkopers, klantenservice, jezelf of anderen die actief zijn met jouw product en dienst en de klanten die er zijn. Het optimaliseren van deze momenten levert een experience op bij de klant waardoor deze op kortere of langere termijn weer terug komt.

Social media ads

In verschillende sociale media kun je voor een klein bedrag redelijk gericht targetten op een doelgroep en deze doelgroep een aanbieding doen. Het budget kun je zelf bepalen gekoppeld aan een aantal views of reacties door mensen.
Analyseer goed de mogelijkheden van de verschillende sociale media. Experimenteer voordat je een te groot bedrag gaat inzetten.

Retargetting

Met retargetting kun je op basis van bezoek aan je eigen omgeving mensen retargetten wanneer deze mensen andere websites bezoeken. De kracht van de boodschap zit in de herhaling, dus herhaling van het aanbod waar mensen net hebben gekeken werkt dan ook. Budget en bepaling van targets werkt op dezelfde manier als het plaatsen van ads. Bepaal goed de doelgroep en geef een budget af. Experimenteer als het de eerste keer is.

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden. Starten met 1 of 2 mogelijkheden ligt het meest voor de hand. Analyseer de ontwikkelingen nauwgezet en experimenteer. Je zult merken dat het resultaat zeker gaat bijdragen aan succes op langere termijn.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven