Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. De toepassing van fotografie op je website is een uitstekende manier om je boodschap naar de doelgroep over te brengen. De eerste keuze die je moet maken is of je gebruik maakt van stockfoto’s of dat je een fotograaf in de hand neemt. De daarop volgende vraag is of je kiest voor symboliek in de foto’s of dat je kiest voor foto’s zonder symboliek. Symboliek kan bepaalde emoties oproepen bij de doelgroep en zeer krachtig zijn. Wanneer je de symboliek te ver doordrijft dan kan dit ook de andere kant op werken en een totaal verkeerde emotie en boodschap overbrengen.
Hoe dan ook is de toepassing van foto’s op je website een kwestie van smaak. Het voornaamste is dat je de keuze baseert op de identiteit van de organisatie en het imago dat je wilt uitstralen naar de doelgroep. Om de keuze wat te versimpelen zijn hier een aantal voordelen en nadelen opgesomd:
Voordelen stockfoto’s
- Er zijn relatief veel stockfotowebsites die goede kwalitatieve foto’s bieden.
- Met een stockfoto kun je een uitstraling van een grote organisatie bewerkstelligen, terwijl je in feite misschien een eenmanszaak hebt. Let op dit is tegelijkertijd ook een valkuil omdat je misschien verkeerde verwachtingen bij de doelgroep wekt.
- Er zijn veel aanbieders en dito foto’s.
Nadelen stockfoto’s
- Stockfoto’s kunnen wat afstandelijk en kil overkomen .
- De goedkopere stockfotowebsites bevatten veel buitenlands (veelal Amerikaans) fotomateriaal. Dit is niet in elke situatie representatief voor een Nederlandse website.
- Stockfoto’s kunnen er soms te dik boven op liggen. Bijvoorbeeld te aantrekkelijke mensen met een te vriendelijke glimlach.
- Stockfoto’s zijn niet exclusief.
Voordelen fotografie
- Unieke exclusieve foto’s
- Exclusieve rechtenstructuur
Nadelen fotografie
- Kostbaar
- Fotograferen is een vak apart. Wanneer je onvoldoende budget hebt, is het vaak beter om een stockfoto aan te schaffen dan een amateurfoto op je website te plaatsen.
Kortom als je een beperkt budget hebt en geen problemen hebt met het feit dat je niet exclusieve rechten tot de gekochte foto’s hebt dan kun je uitstekend uit de voeten met stockfotografie. Mijn advies is om rustig rond te neuzen bij de diverse websites. Zoek een aanbieder die bij je past en laat je niet te veel beïnvloeden door de mening van anderen.
Voor veel fotografen zijn namelijk de goedkopere aanbieders (zoals bijvoorbeeld Istockphoto, Shutterstock en Fotolia) bij definitie prutsers. De realiteit is dat je bij deze aanbieders vaak wat langer moet zoeken. Er bevinden zich matig kwaliteit foto’s in de database maar er zijn zeker ook voldoende goede foto’s te vinden tegen een zeer laag tarief. Een kwestie van kosten en baten afwegen. Als je voldoende budget beschikbaar hebt dan gaat er in mijn optiek niets boven exclusief voor jou gemaakte foto’s.
Not done
Er zijn ook nog steeds veel organisaties die simpelweg afbeeldingen en foto’s van het internet kopiëren. Dit is strafbaar en levert ook vaak ontzettend pixelige foto’s op. Ik kan me nog wel een pijnlijk voorval herinneren. Een paar jaar geleden had een hosting provider een banner gemaakt van zo’n “gestolen” foto van het internet. De designer had simpelweg de foto gegoogled en per ongeluk een persfoto gepakt van een Kamerlid. Een oplettende bezoeker kwam hier achter en dit heeft tot een hoop consternatie geleid. Niet erg slim en totaal niet professioneel. Waak voor deze praktijken, steel geen materiaal en wees creatief.