Laatst kwam ik op de hoogte van het boek What Would Google Do van blogger Jeff Jarvis. Hierover schreef ik meteen een column op Hot Spot, en het was geen positieve. Jarvis stelt namelijk dat elk bedrijf zijn ideeën open moet gooien om zo te leren van de consument en het ideale product te creëren. Strekking van de column was dat dit grote onzin is; bepaalde sectoren hebben hier namelijk helemaal niets aan. Alleen bedrijven die web applicaties maken lijken er voordeel bij te halen.
Als bedrijf dat gebruik wil maken van online media in hun marketingstrategie, ligt het tegenwoordig voor de hand om sociale media te gebruiken. Maak een platform, adverteer op sociale netwerken, laat gebruikers je product “raten” en maak maar een Twitter-account. Dat kan allemaal uitstekend werken, maar je moet het wel met voorbedachte rade gaan gebruiken. Hoe kan ik de verkoop van mijn producten optimaliseren? Oftewel: hoe haal ik het grootste rendement uit mijn sociale media campagne? Hier moet je zeker aan denken, zelfs bij kleine ingrepen als het aanmaken een Twitter-account. Het is juist daarom dat ik de ideeën van Jarvis nogal erg radicaal en kort door de bocht vind.
Google is een succes, dat weten we allemaal. Maar om nou allemaal als Google te zijn, dat gaat naar mijn idee te ver. Vooral zijn idee van een Google Car Company in bovenstaand filmpje is niet haalbaar voor die sector. Waarom zou je in hemelsnaam de gebruiker een auto laten ontwerpen als zij er weinig tot geen verstand van hebben? Als we kijken naar het rendement dat elk bedrijf uiteraard zo hoog mogelijk wil hebben, kan je er van tevoren gif op innemen dat er waarschijnlijk een paar ideeën uitkomen die echt goed zijn. En de rest van de ideeën verdwijnen. Jammer voor de meedenkende consument. Deze zal zich juist hierdoor niet betrokken voelen.
Web apps
Internetbedrijven zullen wel profiteren van Jarvis’ visie. Open Source software maakt het mogelijk om de programmacode te verspreiden, waardoor iedereen kan meesleutelen aan je programma. Of er worden zelfs programma’s voor het programma gemaakt door de API beschikbaar te stellen. Al tijden is dit een bewezen marketingstrategie. Kijk maar eens naar Facebook of Hyves, daar floreert het nu aan extra diensten op dit platform. Voor Facebook en Hyves handig, omdat het gebruikers langer op de site zal houden én omdat het men in staat stelt de gebruikte applicatie te delen, waardoor er andere gebruikers langer op de site zullen zijn. Voor de makers van de applicatie betekent dit net zoveel als langere “brand exposure”.
Non-internetbedrijven die alles op de Open Source manier blootstellen, zullen nog niet profiteren van de kracht van de openheid, die op internet wel werkt. Zij zijn nou eenmaal anders. Want zoals een medestudent tegen me zei, naar aanleiding van mijn column: “Een voorbeeld dat Jarvis gebruikt, Google News, is een gratis product en daarom is het minder erg dat het onaf is. Als ik voor 350 euro een Xbox 360 koop, dikke vinger. Dan wil ik dat het gewoon werkt en niet dat ik eerst uit moet gaan zoeken wat niet werkt, hoe ik zou willen dat het werkt, dat ik Microsoft moet e-mailen en om vervolgens een nieuwe patch of zelfs een nieuwe 360 te moeten kopen. Het woord ‘product’ wordt hier wel heel makkelijk gebruikt.”
Uiteraard moet je kunnen overwegen om de Google-strategie te gebruiken voor je bedrijf. Maar zolang ik nog geen werkend concept ben tegengekomen voor een “real life” bedrijf, zie ik er nog geen voordeel in om alles open te gooien. Daarvoor is het rendement simpelweg te laag.