Help jezelf in the brand

De werkloosheid in de eurozone heeft het hoogste punt bereikt in tien jaar. Shell ontslaat 5.000 man, DSB zet 2.000 man op straat en ING kondigt een inkrimping aan. Veel mensen zijn dus op zoek naar een baan en sollicitanten worden minder kieskeurig. Veel concurrentie op de arbeidsmarkt dus. De vraag is: hoe krijg je die baan?

Use the force. Gebruik de online tools om jezelf op de arbeidsmarkt te vestigen. Natuurlijk, het zal niet voor iedere functie opgaan, en ja, je moet ook iets kunnen, maar menig persoon zwemt toch in dezelfde school vissen en valt daartussen niet op.

Stap 1
Recht je rug, schoon je CV op, maak een paar goede foto’s van jezelf en schrijf op wat al je sterke en zwakke punten zijn. Schoon voor zover mogelijk je internetruimtes op. Haal dus de bezem door die leuke foto’s met je partner, dat verkleedfeest of die dronken avond, die schunnige krabbels en wat dies meer zij. Maak een selectie van die branches, bedrijven of banen die je wilt en begin het werkloze bestaan als marketeer van jezelf.

Stap 2
Check het product ‘jij’.
Hanteer daarvoor de basisregels van marketing:

  1. Wat wil de klant?
  2. Wat doen de concurrenten?
  3. Wat doen ‘wij’ beter? (service, product, bedrijfsvoering, time-to-market, …)

Stap 3
Waar is de markt? Zoek de juiste (sociale) media waar recruiters met jouw droombaan in hun portfolio naartoe gaan en vervang die uren dat je rondklikt op    Geenstijl of Nu.nl met ‘rondlopen’ op die markt.

En dan?

  • Begin een aantal AdWord-campagnes rondom jezelf.
  • Interlink tussen je posts, je interessante blogs, groups en online activiteiten.
  • Kijk actief in je netwerk rond en in de netwerken van je netwerk en probeer (toekomstige) collega’s te vinden in de bedrijven waar je wilt werken. Direct contact kan toch fungeren als een ‘kruiwagen’.
  • Schrijf je natuurlijk in op vacaturesites.
  • Volg of laat je volgen op Twitter en deel nuttige informatie.
  • Zet jezelf op YouTube en bewijs wat je kunt.

Vuistregel bij al het bovenstaande: maak nuttige, interessante, boeiende, leuke, in het oog springende content, het merk ‘jij’ blijft immers nog wel even bestaan.

Wees gerust als je online skills niet je-van-het zijn, je kunt heus nog eens ouderwets bellen, een sollicitatiebrief insturen of ergens op gesprek komen om te laten zien dat jij de juiste collega bent. Dat valt ook op!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven