Locatie wordt pas mainstream met beloning

Tot een aantal weken geleden was ik een fervent gebruiker van Foursquare. Het inchecken was een gewoonte bij het bereiken van een nieuwe ‘venue’. De nodige badges waren ook behaald. Toch ben ik er mee gestopt omdat het delen van je locatie, toch een essentieel privacy gegeven, weinig opleverde. Hierin ligt ook de uitdaging voor diensten als Foursquare en Gowalla.

In Amerika heeft Foursquare al een deal met Starbucks waarbij men Barista kan worden met bijpassende badge. In Nederland is @socialijs een van de voorlopers met het inzetten van locatie marketing. Leuk dat de ‘kleine’ ondernemer dit ook oppakt.

Toch zal het delen van locatie naar mijns inziens niet mainstream worden voordat er een heldere beloning aan vast zit voor de gebruiker. Uiteindelijk moet er een win-win zijn voor zowel gebruikers als de organisaties / instanties met een locatie. Hiervoor is het dan wel essentieel dat je naast locatie ook andere kenmerken deelt zoals geslacht en leeftijd.

Als voorbeeld kan het inchecken bij de Gamma 5% korting opleveren op buitenlampen, waarbij Gamma goede inzage krijgt in wat voor bezoekers er komen, op welke dagen en hoe vaak. De klantpas heeft dan ook geen nut meer.

Ik zie wel een grote toekomst voor ‘locatie’, maar niet zonder duidelijke benefits.

Update
A.h.v. een reactie van Pieter Bas Elskamp kunnen we voor Nederland de volgende Foursquare-iniatieven benoemen:



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven