Vandaag kreeg ik in mijn mailbox een uitnodiging van ARAG Flight Claim Service om vriendjes te worden op Foursquare. Normaal gesproken verwijder ik deze meteen, maar omdat ik niet zo vaak commerciƫle uitnodigingen krijg via Foursquare ben ik toch even gaan kijken wat er achter zit. Wat blijkt is dat ARAG Foursquare gebruikt, of misschien wel misbruikt, om hun eigen smartphone applicatie te promoten onder bezoekers van Schiphol.
Eerder deze week introduceerde ARAG namelijk al haar smartphone app, waarmee je direct kunt berekenen hoeveel geld je terug krijgt wanneer je vlucht vertraging heeft of geannuleerd is. Door je vluchtnummer en de datum in te vullen krijg je later per e-mail bericht over de hoogte van de compensatie. Vervolgens kun je er ook voor kiezen om de verdere administratieve afhandeling door ARAG te laten doen. Een handige app dus mocht je tegen deze problemen aanlopen.
Maar nu wil ARAG de app promoten en dit doen ze nu blijkbaar via Foursquare. Hoe? Door iemand een dag naar Schiphol te sturen en daar op elke plek een tip achter te laten over het gebruik van hun app. Op dit moment hebben ze bij ongeveer 30 plekken op Schiphol, variĆ«rend van de incheckbalie tot de Starbucks, de volgende ’tip’ achtergelaten.
Het is het eerste bedrijf wat ik Foursquare op deze manier zie gebruiken, of moeten we zeggen misbruiken? Wanneer je incheckt op Schiphol is deze boodschap van ARAG wel relevant, maar willen we dit op deze manier ontvangen? In mijn ogen is het een vervuiling van Foursquare, aangezien tips moeten gaan over de plek waar je incheckt, niet over een app van iemand anders die misschien op dat moment handig is. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Handige informatie of pure spam?