Een strategie ontwikkelen is de eerste stap voor succes. Een gedegen plan, onderbouwd en flexibel opgebouwd, op basis van kennis en inzichten. Maar nu je collega’s, management en anderen meekrijgen. Een strategie tijdens deze snel veranderende maatschappij vraagt om betrokkenheid, medewerking en adaptie. Nextleadership vormt daar de basis voor succes bij. Hier zeven tips voor je eerste Nextleadership vaardigheden.
Tip 1 – Management vroeg betrekken
Nagenoeg hetzelfde als koffiemachinemarketing geef je managers en directie van tijd tot tijd inzicht in de kleine stappen die in je plan zitten. Dat betekent dat management je beter kan volgen, onderling kunnen ze de kansen en bedreigingen bespreken en daarmee de slaag- en faalfactoren. Maar ook de tijd tot bezinning is groot. Geduld is in deze een schone zaak.
Tip 2 – Ken de cijfers
In de praktijk kennen veel marketing- en communicatieprofessionals niet de cijfers en kengetallen van de eigen business. Wat zijn huidige resultaten, wat is de verblijftijd op een website, verschilt die per klantgroep of persona, hoe leest een klant, is er verschil tussen werving/herkomst van een klant en de waarde van een klant. Het zijn maar een paar thema’s waar je als deskundige wel de kengetallen van op je netvlies moet hebben. Je bent toch ook eigenlijk als bestuurder van een auto voortdurend op de hoogte van de status van de auto?
Tip 3 – Zorg voor een echt plan
Testen en experimenteren zit in ons bloed als goede gedreven marketeer. We zijn leergierig en willen alles weten en daarmee ook uitproberen. Management en directie schrikt van de vele verschillende probeersels. Zeker als daar geen structuur in zit. Denk bij je marketingstrategie en marketingcampagne vanuit een doel dat je wilt behalen. Zorg dat je de route kent, zorg dat je alternatieven weet, zorg dat je op de hoogte bent van veranderingen in je speelveld met betrekking tot de strategie en campagne. Een consistent plan met ruimte voor geplaatste, doordachte en geplande experimenten is de basis.
Tip 4 – Introduceer koffiemachinemarketing
Betrek collega’s bij de plannen die je hebt al in een vroeg stadium. Teveel vernieuwing en verandering werkt remmend. Mensen laten nadenken over jouw idee en de tijd geven om dat te laten bezinken, geeft hen de tijd tot vernieuwd inzicht en geeft jou de tijd om de basis voor de campagne en strategie nog beter neer te leggen. Zeker mede op basis van de reacties die zij geven.
Tip 5 – Voorspel de ROI
In een campagne of strategie is het eigenlijk vanzelfsprekend dat “alles” meetbaar is. Toch is het bepalen van een ROI vaak voor velen een erg lastig en complex vraagstuk. Als management en directie overtuigd moeten worden van jouw plan, zie dat dan alsof zij de bank zijn die moeten investeren in jouw plan. “Wat krijg ik er voor terug?”, is een basisvraag.
Tip 6 – Vertel het verhaal
Ken de strategie of het plan van binnen en van buiten. Vertel de mensen het verhaal van je strategie of campagne en geef geen power point presentatie.
Tip 7 – Ken je “go & no go” momenten
Als je plan gestructureerd is opgebouwd dan ben je op de hoogte van de momenten waarop een stap of fase in de campagne minder goed verloopt of door omstandigheden aangepast moet worden. Ook het onderkennen en plannen van momenten waarop de strategie of campagne gestopt kan worden is cruciaal om managers en directie mee te krijgen. Het kernwoord van flexibel werken is gedisciplineerd werken. Dat klinkt gemakkelijk dan het is.
Deze 7 manieren zijn maar een topje van de ijsberg van manieren die er zijn om management en directie te overtuigen. Het voordeel bijvoorbeeld van het hebben van een ROI van het gehele plan maar ook van delen van het plan, maakt dat je meer doelstellingen hebt die je kunt bereiken. Dan is de kans dat je een doelstelling haalt ook groter. Vier dan ook de successen, ook de kleine. Dat geeft een positieve vibe. En dat helpt!
Wil je meer weten en doen? Kom naar Nextleadership in 1 Day. Meld je aan op www.nextleadershipin1day.nl