Nu steeds meer studenten gebruik maken van web 2.0 en online netwerken zijn bedrijven steeds beter bereikbaar. Waar vroeger krantenadvertenties en televisie hét medium waren om jongeren (en dan met name studenten) te bereiken, vindt nu de kennismaking voornamelijk via het internet plaats. Welk effect heeft deze verandering op het contact tussen bedrijven en studenten?
Studenten zijn een aantrekkelijke doelgroep voor bedrijven, zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek dat ze vrij veel geld uitgeven. Verder werken ze veel en zijn ze ook veelal op zoek naar (bij-)baantjes. Tot slot zijn studenten jong, flexibel en gretig om te leren. Van deze voordelen maken bedrijven graag gebruik.
Dat web 2.0 ‘booming business’ is hebben zowel bedrijven als studenten een tijdje geleden al ontdekt. Toch beginnen bedrijven daar nu pas via ‘online recruiting’ de vruchten van te plukken. Voorheen was het actief zoeken naar potentiële werknemers is een tijd- en geldverslindend karwei. Dankzij het ‘online screenen’ is dit al een stuk makkelijker geworden.
Gelukkig weten studenten tegenwoordig bedrijven makkelijker te vinden. Het belang van online cv’s, ‘personal branding’ en netwerken begint bij studenten te dagen. Dit maakt het voor elk bedrijf makkelijker om potentiële werknemers te recruiten, want de doelgroep is makkelijker te vinden en daarnaast is er direct veel informatie over ze te vergaren.
Hedendaagse netwerksites zoals Hyves, MySpace en Twitter zorgen voor veel -gratis- publicatie voor bedrijven en studenten. Immers, het aanmaken van een eigen groep of profiel is vrij simpel en het toegang krijgen tot een groot aantal potentiële klanten, werknemers en werkgevers daardoor ook. Het tonen van interesse in beide partijen, door middel van bijvoorbeeld het followen via Twitter, zorgt vaak voor een wederkerend effect.
Het contact tussen bedrijven is van statische communicatie naar interactieve communicatie gegaan. Beide partijen bieden zich nu aan en beide partijen willen elkaar ook vinden. Voor zowel studenten als bedrijven heeft dit voordelen. Dankzij onder andere ‘online screening’ weten bedrijven welke studenten zij graag willen hebben. Studenten kunnen dankzij internet zich beter verdiepen in bedrijven en leren over wat deze hun, nu en in de toekomst, te bieden hebben. Dankzij ‘identity 2.0’, het koppelen van verschillende social networks in een account, zal dit binnen enkele jaren nog makkelijker worden.