Vol verwachting keek ik afgelopen week uit naar de Emerce E-day, maar helaas werd ik enkele dagen voor de grote dag ziek. Na een ultieme poging via Twitter toch iemand te vinden die verslag zou doen voor Bijgespijkerd, bleek ’the Running marketeer’ Steven Zwerink onze redder in nood. Bij deze het verslag van Steven, duizend maal dank! Vind je dit een leuk artikel, schaam je dan vooral niet Steven te bedanken in de comments.
Terwijl ik backpackend mijn weg door Indonesie aan het banen was, ontving ik per sms de uitnodiging voor EDAY09. Op TheNextWeb na is Emerce Eday het congres in Nederland gericht op de online marketing wereld en het is vooral gericht op de manier waarop deze verweven is met het bedrijfsleven (zowel start-ups als gevestigde orde). Kortom, ik had weer zin om terug naar huis te gaan!
Bij binnenkomst van de prachtige Van Nelle fabriekshal valt vooral de stand van Lukkien meteen op, grote iMacs met interactieve marketing content trekken de aandacht. Lukkien levert tevens een van de sprekers waarvoor ik gekomen ben: Lex de Rooi, Senior Vice President Corporate Marketing, Royal Wessanen. De titel van zijn sessie is niet bijzonder origineel, Social Media & Word of Mouth, maar ik ben wel bijzonder nieuwsgierig hoe dit toegepast wordt in de corporate omgeving van Wessanen. Uit eigen ervaring weet ik hoe zwaar de uitdaging is voor grote corporate ondernemingen om bij te blijven met alle technologische ontwikkelingen (vooral gedreven door jonge startups die uit het niets terecht uitgroeien tot succesvolle bedrijven).
Open Social
Na een weinig inspirerende openingspresentatie (teveel grafieken en onduidelijke link met de dag zelf) begeef ik mij naar de eerste breakout sessie: The Tools Table. Hier spreken oa. Erwin Blom, (The Crowds), Timan Rebel (Rebel Interactive Consultancy) en later op uitnodiging Steven Kraal, (Netlog).
Open Social is een benaming voor het opengooien van je platform en het in staat stellen van derde partijen om applicaties te ontwikkelen voor gebruik op het platform. Facebook staat bijvoorbeeld ontwikkelaars toe om applicaties te ontwikkelen die draaien op het Facebook platform maar een additionele functionaliteit hebben (Slideshare, Photosharing, etc).
Netlog doet dit oa. om een attractiever platform te creëren zonder daar zelf veel in te hoeven investeren of ontwikkelen. Op deze manier maakt men optimaal gebruik van de creativiteit in de developers community en helpt deze community mee aan het bouwen van een platform dat voldoet aan de behoeften die zij hebben. Open Social kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld vertalingen.
Het business model achter Open Social is net als zoveel business modellen in de Social Media omgeving, gecompliceerd. Facebook heeft onlangs de mogelijkheid geintroduceerd om per sms credits te kopen die zowel voor Facebook als voor applicaties gebruikt kunnen worden. Netlog voegt hieraantoe dat het geven van credits aangemoedigd wordt om het gebruik hiervan te stimuleren.
Open ID
Open ID betekent eigenlijk: overal in kunnen loggen met een en dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Bijvoorbeeld om met je Google account in te loggen op meerdere platforms (Twitter, Slideshare, Facebook, Flickr, Yahoo).
Mysteryland heeft dit jaar het voorbeeld gegeven door kaartjes te verkopen via Hyves. Met je hyves account kon je je kaartjes kopen, dit stelde de gebruiker in staat om meteen te zien wie van zijn contacten ook naar Mysteryland zou gaan.
Uiteraard wordt hier het veiligheidsissue besproken. Wil je dat je wachtwoord overal bekend is? of is het beter om een applicatie toestemming te geven op het platform zelf (koppeling tussen bijvoorbeeld Yammer en Twitter).
Portable contacts:
Portable Contactis een logisch gevolg van deze discussie. Portable contacts stelt je in staat om je contactpersonen, volgers, vrienden, etc. rechtstreeks mee te nemen naar een ander social media platform of user generated website (twitter followers –> techcrunch).
Co-Creation Kitchen
De toehoorders van de Co-Creation kitchen worden aangemoedigd door Rutger Docter van Creative Crowds om gezamelijk te zoeken naar de definitie van co-creatie. Termen die oa genoemd worden door het publiek zijn: vrijwillig, samen, buiten kaders, durven loslaten, creativiteit, affectie en synergie.
Co-Creation kan volgens Rutger bijvoorbeeld plaatsvinden tussen marketeers en natuurkundigen. Dit zijn twee groepen die niks gemeenschappelijks hebben maar wel samen mooie projecten ontwikkelen door het bundelen van visie en expertise. Essentieel om co-creatie te stimuleren is het doorbreken van de heersende attitude van geslotenheid door te zoeken naar de juiste motivatie. De zoektocht naar het middelpunt tussen het extreme creatieve denken (out of the box) en het niet te dicht bij huis houden van ideeen genereren is een van de grootste uitdagingen. Plezier en open source gedachten zijn de basis voor succevolle co-creatie. Betrokkenheid is meer waard dan beloning, zoek daarom in plaats van naar beloning naar het motief bij de participant.
Als laatste boodschap krijgen we terecht mee: Crowdsourcing is niet de crowd gebruiken maar juist samenwerken met de crowd. Dit is een veel gehoorde misvatting.
Marketing Meetup, PR 2.0
Frans Meeuwsen (Incredible adventures) faciliteert de discussie tussen Ronald van der Aart (Repmen) en Willemijn Vader (WhizPR) over de strategische plek van Social Media binnen de organisatie. De voorkeur van de twee PR experts gaat uiteraard uit naar Public Relations. PR zou verantwoordelijk moeten zijn voor de kanalen en de boodschappen die gebruikt worden voor Social Media uitingen. Marketing en PR zouden hier meer samen moeten werken.
Social Media zou naar mijn mening juist niet gedragen moeten worden door Corporate Communications, Marketing of bijvoorbeeld een VP Social Media. Een bedrijf met een naar buiten gerichte focus zou al zijn werknemers zelf verantwoordelijk moeten maken voor de interactie, zowel met klanten als met collega’s. Tools als Yammer, Twitter en LinkedIn zijn hierbij eenvoudig te gebruiken en zouden beschikbaar moeten zijn als toosl. De boodschap hoeft niet, en zou ook helemaal niet anders moeten zijn dan bij offline contact tussen relaties.
Corporate blogs
Stelling: Er bestaat in Nederland geen fatsoenlijk coporate blog.
Mee eens! En het publiek ook..
Wessanen
Dan begeef ik me naar een van de sessies waar ik naar uitgekeken heb, Social Media uitgelegd door de VP Marketing van Wessanen. Dit is echter een teleurstelling, tijdens deze sessie niks nieuws onder de zon en veel slides die al eerder zijn gebruikt in presentaties als “What the Fuck is Social Media”. Deze sessie was wellicht aantrekkelijk voor de online rookie maar zeker niet op zijn tijd vooruit.
Gary Vaynerchuk (@garyvee)
Gelukkig heb ik de presentatie van Gary Vaynerchuk nog in het vooruitzicht en dit blijkt een verademing. Hij straalt vanaf het moment dat hij het podium betreedt (en trouwens ook daar buiten) zoveel energie uit dat dit aanstekelijk werkt. Behalve zijn uitleg over WineLibraryTV en zijn ambitie om de New York Jets te willen kopen confronteert hij het publiek met de vraag: “Werk je aan je passie? Nee?? Stop dan nu met wat je aan het doen bent! Stop met je zorgen te maken om het feit dat je geen geld hebt, je hebt geen geld nodig om Fuck You tegen je huidige baan te zeggen, je hebt slecht Fuck You Ambitie nodig”. Wellicht enigszins extreem maar hij raakte bij mij zeker de kern. Gelukkig ben ik bijzonder tevreden met mijn baan bij DSM anders was ik vandaag werkloos geweest.
Wat betreft de mening van Gary over Internet en Social Media is hij heel kort: “er is geen reden om niet mee te willen doen, het internet is vol aan het groeien, het is pas 14 jaar oud, het heeft nog niet eens sex gehad, join us!! Ga doen wat je leuk vindt en waar je passie ligt, en dan komt de rest vanzelf!”
De verschillende sessies en presentaties zorgen voor een wisselend beeld van de dag. Verfrissende inzichten enerzijds afgewisseld met veel uitgekauwde en bekende materie anderzijds,maken het moeilijk een eenduidig beeld te schetsen. Emerce Day 09 was voor mij in ieder geval inspirerend ondanks dat ik op een aantal momenten stiekem wel terugverlangde naar mijn backpack en Indonesië.