Op 23 juni vond in Hilversum het tweede Mediapark Jaarcongres plaats, een event dat volledig in het teken stond van de toekomst van de Nederlandse media. Onder andere Gerd Leonard, Minister Plasterk, Dominique Weesie (Powned) spraken op dit event. Naast de sprekers waren er aan aantal pitchsessies van Nederlandse startups en een democafe waar nieuwe crossmedia initiatieven de kans kregen zich aan het publiek te presenteren.
Er werd een hoop vertelt op het MJPC. Veel daarvan betrof natuurlijk de omroepen in Hilversum: hoe ziet hun toekomst eruit en welke wegen moeten zij inslaan om geld te verdienen in de onlinewereld. Bij deze een verslag van relevante en interessante onderwerpen die aan bod kwamen tijdens dit event.
Gerd Leonhard: The Future of Media
Gerd Leonhard is schrijver, blogger, keynotespeaker en bovenal mediafuturist. The Wall Street Journal noemde Leonhard zelfs ooit ‘one of the leading media futurists in the world’. Met zijn presentatie over de toekomst van het medialandschap opende hij het MPJC. Leonhard ziet de ‘net-generatie’ als opvolger van de ‘tv-generatie’; van de Couch Potato naar de Subway Surfer. De net-generatie is altijd online en neemt content op een andere manier tot zich en gaat er bovendien anders mee om. Men beoordeelt content zelf, en deelt wanneer zij de content als goed bestempelt. Het principe ‘delen’ is het belangrijkste gegeven volgens Leonhard.
Leonhard adviseert ‘informatiezenders’ dan ook om hun strategie te herzien; gooi de push-strategie overboord en ga voor een pull-strategie waarin je een stukje van de controle uit handen geeft en bij de gebruiker legt. ‘Content producers worden Content providers’, aldus Leonhard. Dit betekent ook een herziening van de businessmodellen. Geld moet verdiend worden door een toegevoegde waarde aan te bieden, niet door geld voor de content zelf te vragen. Leonhard noemt Pandora als voorbeeld, Pandora biedt tegen betaling premiumservices aan als toevoeging op de gratis content. Het al- oude principe van de complementaire goederen. Net als de pads en cups en cupholders voor een Senseo apparaat. Geld verdienen aan de waardes die je aan je coreproduct kan toevoegen.
In zijn visie op de toekomst van content onderscheidt Leonhard vijf soorten content:
• Professioneel geproduceerde content.
• UGC: de content die gebruikers zelf produceren. Een vorm die de laatste vijf jaar een groot gedeelte van het web veroverde.
• Metacontent: een combinatie van UGC en clickstream, de vastlegging van weblinks waar gebruikers op klikken, als een laag om de professionele content.
• Professionele content die ‘goedgekeurd’ is door gebruikers.
• Gebruikers: de gebruiker als content, bijvoorbeeld in het geval van Twitter. De content van Twitter bestaat uit de gebruikers.
Conclusie is dat er nog een groot grijs gebied is waar wel pogingen worden ondernomen tot vernieuwing, maar waar de vernieuwing nog niet heeft geleid tot rendabele businessmodellen. Er zijn genoeg kansen voor informatiezenders, mits ze hun aanpak durven te vernieuwen. Belangrijkste regel is: “ATTRACT don’t ENFORCE’. Dit vereist een andere strategische aanpak en een andere benadering van content. Geld verdienen aan added value is de toekomst, aldus Leonhard.
Dutch media hub: de digitale toegangspoort van Europa
Politiek Den Haag was goed vertegenwoordigd met Minister Plasterk en Staatsecretaris van economische zaken Frank Heemskerk als sprekers tijdens het event. De staatssecretaris sprak over de rol van Nederland in de internationale digitalisering. Een overzicht van de belangrijkste punten uit zijn verhaal.
Heemskerk benadrukt de rol van Nederlandse internetgebruikers binnen de internationale digitalisering: een hoge internetdichtheid en de snelle acceptatie van sociale netwerken en andere online ontwikkelingen en het grootste internetknooppunt van Europa: de ‘Amsterdam Exchange’. Nederland is dan ook al jarenlang een proeftuin, aldus Heemskerk.
Daarom is het volgens Heemskerk tijd voor de volgende stap: Nederland moet van proeftuin naar media hub. Een media hub die crossmediale content die van overzee komt en exploitatiemogelijkheden zoekt, op een juiste en veilige manier door Europa distribueert. Op deze manier kan Nederland beter inspelen op de internationale kansen voor de media-industrie.
Heemskerk ziet daarin drie taken voor de overheid:
• Heldere regels opstellen en het toezicht hierop scherp houden.
• Stimuleren van technologie.
• Iedereen aansporen mee te doen; bijvoorbeeld een oma die via Skype met haar kleindochter in Amerika belt.
Naast de rol van de overheid gaf Heemskerk nog drie voorbeelden uit de digitale proeftuin:
• De mogelijkheid van televisiekijken op je mobiel en hier verschillende technologische standaarden voor gebruiken. Dit ten behoeve van de consument die bepaald welke standaard het beste is.
• Digitalisering van radio.
• Aanbieden van 2.6 GHz frequenties voor supersnel mobiel breedband.
Starthub
Een van de meest aansprekende onderdelen van het MJPC was het crossmediale project Starthub. Een project dat de Nederlandse startup scene een jaar lang centraal stelt. Het project wil de nieuwe bedrijven in kaart brengen en volgen door middel van nieuws en portretten. Ook de valkuilen worden aan de kaak gesteld en zo hopelijk in de toekomst vermeden.
Tijdens de kickoff van het Starthubproject was er ruimte voor vijf pitches van startende ondernemingen. De startups werden gelijk beoordeeld door een deskundig panel. De vijf besproken start-ups:
Anastasia is een interactieve luister- en tekentool in combinatie met een 3D luister-knutselbox. Kinderen kunnen via een website of cd-rom naar verhaaltjes luisteren. Ze worden tijdens het luisteren gevraagd hun eigen verhaalomgeving te tekenen.
Market Drums levert tegen betaling nieuws voor beleggers, professionals en particulieren. MD houdt de gebruiker via email, rss, sms, IM, desktop of elektronische kalender real-time op de hoogte van nieuws over bedrijven waarin hij geïnteresseerd is.
Smoov is een basisprototype voor een open informatie, communicatie- en beeldplatform. Smoov kan je zien als een browser/player die online video, audio en tekst integreert. Ook biedt Smoov gebruikers de mogelijkheid aan eigen content te delen en interactie met medegebruikers.
Marvia wil printmedia naar het digitale tijdperk brengen. Marvia biedt gebruikers de mogelijkheid online wijzigingen aan te brengen in eerder ontworpen drukwerk. Dit zou reclamebureaus of vormgevers buitenspel zetten in dit proces.
Mobypicture is de bekendste van de vijf start-ups en laat gebruikers real-time met behulp van hun mobiele telefoon foto’s en video delen met vrienden op sociale netwerken. Het panel was van mening dat het businessmodel niet duidelijk genoeg was, Mobypicture reageerde met het argument dat de prioriteit momenteel ligt op de groei van het aantal gebruikers.
Marvia scoorde het beste volgens het panel. Het panel vond deze startup in potentie het meest rendabel, ook als het alleen bij nationaal succes zou blijven. Andere start-ups zouden wereldwijd gebruikers moeten winnen om rendabel te zijn.
Op weg naar de toekomst
Het MPJC was een interessante dag waar wel duidelijk werd hoeveel Nederlandse media nog kunnen leren over de toekomst van hun content. Welke businessmodellen zijn rendabel en ben je als medium een zender of deler. Dat het accepteren van een 2.0 standaard moeilijk is voor traditionele media bleek ook tijdens dit event een feit. Er wordt nog teveel vanuit bestaande modellen gedacht en te angstig gepraat over vernieuwing. De traditionele media hebben stappen in de goede richting gezet, maar ze zijn er nog lang niet.