Kirsten Verdel maakte deel uit van het campagneteam van Barack Obama tijdens zijn verkiezingsstrijd in 2008. Daarnaast is Kirsten werkzaam geweest in de Zuid Hollandse politiek, internetprovider XS4ALL en als freelance journaliste en politiek analist bij voor kranten als Volkskrant en Financieel Dagblad. Kristel is ook te volgen op haar eigen blog waar zij haar activiteiten en interesses met anderen deelt.
Allereerst vertelt Kirsten het verhaal hoe zij in het campagneteam van Obama is beland. Namelijk via campagne bij de locale verkiezingen in Rotterdamen de landelijke campagne van de PVDA. De ervaring die zij daar op deed op gebied van speeches schrijven tot omgaan met media was hiervoor een goede basis en deed haar uiteindelijk vanuit een beurs in Canada onderzoek doen naar de verkiezingen in de VS.
Dat onderzoek leidde uiteindelijk tot een bezoek aan Amerika, en een bezoek aan de Democratische partij. Het gesprekdaar verliep met Mike Gurkey, oud medewerker in de campagne van Bill Clinton. Dat alles vond plaats ruim een jaar voor de werkelijke verkiezingen (dus okt 2007). De democratische partij had op dat moment nog geen definitieve kandidaat, laat staan dat Obama al in beeld was! De partij was dan ook bezig met het leggen van een basis, voor alle staten, de zogenaamde 50-state strategy.
Deze hield in dat met name veel democraten zich moesten gaan registreren. Dat hield in: veel bellen, veel langs de deuren en het inzetten van nieuwe media. Een combinatie die een groot succes bleek te zijn. Het creeerde namelijk een beweging, met als gevolg steun van de mensen, geld en ACTIE bij den mensen! Na dit verhaal de vraag aan Kristel: een baan, mits zij een werkvergunning kon krijgen. Gelukkig voor Kristel vond zij een maas in de VS-wetgeving die haar een vergunning toestond.
Wat vervolgens de kern van de boodschap in de campagne was, was de boodschap Centraal. De boodschap van hoop en verandering, daarbij paste ook geen negatieve campagne richting de republikeinse kandidaat! Het was dan ook officieel beleid: een positieve campagne, op inhoud… niet op persoon.
Kirsten sloot af met een voorbeeld over hoe nieuwe media nou ingezet zijn. Concreet voorbeeld dat zij noemde was dat tijdens debatten op feitelijke onjuistheden werd gecontroleerd en deze middels korte en krachtige boodschappen 30 seconden later al naar de media werden gecommuniceerd.
Laatste vraag uit de zaal: Was dit ook met een ander persoon mogelijk geweest? Volgens Kirsten wel, mits ook met de goede inhoud. De kern van Obama’s overwinning lag volgens haar uiteindelijk in 3 woorden: Mission + Man + Money!