Universitair docent Prof. Dr. Wolter J. Mooi heeft bijna 1100 vrienden op Facebook. De VUmc-patholoog houdt via social media contact met studenten. Door zijn nieuwe kijk op contact met studenten won Wolter Mooi de VU onderwijsprijs. Hieronder een verslag van hoe Wolter Mooi social media inzet!
‘Onderwijs en social media’ was het onderwerp van de Social Media Club Amsterdam op woensdag 15 februari in het Lloyd hotel (een mooi gebouw met enorme historie). Een breed onderwerp, zo bleek al uit de twee verschillende soorten sprekers: de ene een oud basisschoolleraar, de ander universitair docent. Het verslag over de presentatie van Sanne Kuyt verscheen vanochtend op Bijgespijkerd. Nu de universitaire docent.
Facebook, YouTube en Twitter – hij draait er zijn hand niet voor om!
Professor Doctor Wolter J. Mooi, patholoog bij het VUmc, heeft als titel voor zijn presentatie een duidelijk statement gekozen: ‘Docent, laat je gezicht zien’. Wolter Mooi werkt als docent en geeft college aan bachelorstudenten geneeskunde. Als hij daar college staat te geven vindt hij dat net theater. Het is een grote zaal en je moet proberen de aandacht van de studenten er bij te houden.
Hoe anders is dat op social media. Wolter Mooi is te vinden op Facebook waar hij bijna 1100 vrienden heeft. Dit zijn zowel huidige studenten als vroegere studenten. Hij geeft hen via Facebook studieadvies, vaderlijke opmerkingen en studietips. Maar ook algemene observaties of persoonlijke verhalen. Het verbaast Wolter Mooi hoeveel reacties hij hierop krijgt. Veel reacties, soms hele verhalen.
Door deze berichten en de reacties daarop ontstaat een emotionele band tussen student en docent, zo legt Wolter Mooi uit, die op andere manieren heel moeilijk te bereiken is. Voor die volle zaal kan Prof. dr. Mooi dit niet bereiken. Via Facebook wel. En via Twitter, want daar zit hij ook op natuurlijk.
Maar wat dacht je van YouTube? Via die eerdere twee wijst Wolter op de YouTube filmpjes die hij maakt waarin hij bepaalde fenomenen uitlegt. Fenomenen waarvan hij weet dat deze moeilijk te begrijpen en vooral te onthouden zijn in die grote collegezaal. Door middel van filmpjes met slides en zijn stem kunnen studenten de uitleg nogmaals krijgen, maar nu veel ‘persoonlijker’!
Wolter Mooi gebruikt ook filmpjes voor het maken van online opdrachten, hij gebruikt Google Docs om studenten papers te laten schrijven (dmv outline uitwerken) waarbij hij steeds mee kan kijken en commentaar kan plaatsen.
Problemen
Natuurlijk zegt Wolter niet dat social media alleen maar positief is. Zo kunnen studenten dingen zeggen doordat ‘de gevoelstemperatuur kan oplopen op sociale netwerken’, waar ze later spijt van krijgen of dat nu tijdens hun studie is, hun stage of het zoeken van werk. Maar evenals Sanne geeft Wolter wel aan dat dit op te vangen is door er mee om te gaan. En gewoon jezelf zijn werkt heel goed. Daarbij is er minder gevaar dan met basisschoolkinderen, deze groep is volwassen en weet redelijk goed wat hij/zij doet.
Positieve resultaten
In het algemeen is Wolter Mooi erg tevreden over de resultaten van zijn connectie met de studenten op social media. Er komt een kleinere afstand tussen docent en student, waardoor ze wat sneller wat durven te vragen. Ze durven niet alleen sneller online vragen te stellen, maar stappen ook sneller op hem af. Daarbij zijn de resultaten van het gebruik ook zichtbaar. De studenten die hij stap voor stap begeleidt bij het schrijven van hun paper via Google Docs halen zichtbaar betere cijfers en vinden het vak opeens een stuk leuker!
Nu zijn veel docenten bang dat dit hen veel tijd gaat kosten, maar niets is minder waar: de heer Mooi is hier per dag een kwartier mee bezig! Wat houd je nog tegen om hier ook mee aan de slag te gaan?