Waarom en hoe moet je bloggen voor je bedrijf? Wat zijn de voordelen, de uitdagingen en hoe maak je het een succes? Op al deze vragen zal Chris Garret in gaan. Chris is professioneel blogger, internetmarketing consultant, schrijver, coach, spreker enzovoorts. Hij heeft voor een waslijst aan bekende weblogs geschreven, waaronder problogger.com en is een echter veteraan binnen de internetwereld, waar hij reeds sinds 1994 in actief is. Zeer recent gaf Chris een een lezing op het zeer succesvolle blogevenement SOBConO8 in Chicago.
Vanwege een kou waarschuwt Chris ons voor het feit dat hij lastig te verstaan gaat zijn……dat wordt dus lastig voor het live bloggen.Chris gaat dus veel gebruikmaken van bullits.
Ten eerste wordt een korte opsomming gegeven van redenen om te bloggen
- Je kunt mensen aantrekken
- Je kunt mensen informeren en met ze interacteren (in both directions)
- Je kunt mensen behouden zonder direct iets te verkopen
- Je kunt mensen motiveren
- Je kunt mensen werven (bijvoorbeeld vacatures)
Deze redenen brengen een aantal praktijktoepassingen met zich mee, die kunnen leiden tot een beter merkimago en tot betere resultaten voor je verkoop:
- Je kunt links verkrijgen van diverse plaatsen
- Je kunt trust verkrijgen bij je audience
- je kunt je brand opbouwen
- je bouwt een community om je merk heen
- je kunt service leveren aan je publiek
- je kunt uiteindelijk ook sales genereren
Bloggen is fundamenteel anders dan andere middelen om aan klantenbinding te doen, en dat blijkt ook wel uit de vergelijken die Chris legt tussen bloggen en andere tools.
- website versus weblog = statisch versus dynamisch
- newsletter versus weblog = eenzijdig versus interactie
- community versus weblog = intensief in onderhoud versus (redelijk)eenvoudig begin
Vanuit vele plaatsen kun je zorgen voor attraction en retaining voor je weblog. Denk daarbij aan SEO, Social, Links, Pagerank…maar ook aan Referrals, Forwards, Email, RSS en Twitter. Het behouden van publiek wordt ook wel ‘sticky factor’ genoemd, en is weer te geven middels de onderstaande formule.
Value + Engagement + Empathy + Community + Trust = retention/loyalty
Als we het hebben over publiciteit, hebben we het vaak over ‘good publicity’ maar het blijkt dat online vooral veel negatieve publiciteit wordt verspreidt op weblogs, in plaats van positieve publiciteit. Denk maar eens aan voorbeelden als Dell (Dell Hell) en Kryptonite. Er wordt geschreven over je, negatief of positief…dus het is zaak er zelf ook aanwezig te zijn om jouw kant van het verhaal te melden.
Voordat we naar het door Chris aangedragen stappenplan voor het opzetten van een blog gaan, is het van groot belang te melden dat je als bedrijf/persoon eerst zeer goed moet overwegen of je überhaupt wel WIL bloggen. Als de wil naar interactie en dialoog er niet is, begin dan ook vooral niet aan bloggen!
Een stappenplan voor het opzetten van een blog wordt vervolgens door Chris uitgewerkt en toegelicht:
- Voorbereiding: netwerken, onderzoeken waarom, schrijven
- Attraction: promotie, SEO, linkbaiting en building, Social media, Gastposts
- Retention: behoud je bezoekers door value te blijven bieden.
- Conversie: het omzetten van audience naar klanten en verkoop.
Voorbereiding
In de voorbereiding is het belangrijk goed te kijken wat je publiek/doelgroep nu echt graag wil zien, en hoe je deze waarde kunt creëren. Je kunt middels surveys en fora onderzoek doen naar de wensen van je doelgroep, maar ook via social bookmarking sites en bijvoorbeeld Twitter is dat goed mogelijk. Je kunt je blog en social media later gaan gebruiken ten gunste van je brandmanagement. Je kunt zien wat mensen van je denken….laten zien wat je woorden zijn….wat je acties zijn en wat je positionering is. Je kunt bovendien door het inspelen op de wensen een unieke positie en dus concurrentievoordeel behalen.
Attraction
De belangrijkste boodschap is dat je hier niet gebruik moet maken van slechts 1 kanaal. Je zult meerdere kanalen moeten inzetten en gebruiken. Pas dan kun je mensen van de plaats waar ze rondhangen naar je blog laten gaan. Hierbij is de value natuurlijk altijd de basis. Let op dat je geen ‘weak audience’ krijgt. Je zult je doelgroep dus goed moeten formuleren/targetten.
Retention
Als je mensen eenmaal weet te trekken is het belangrijk dat je blijft denken op lange termijn. Resultaten komen met de tijd, en je zult consistent open moeten blijven staan voor je doelgroep. Enkel op die manier kun je lange termijn connecties tot stand brengen, gebaseerd op wederzijds respect. Vaak heeft men de indruk aan retentie te doen, maar blijkt het verloop in audience groot. Dit is niet altijd zichtbaar omdat er aan de andere kan ook audience bij komt. Zorg dus dat je mensen blijft boeien met goed materiaal.
Conversie
Om het tot sales te vertalen geldt de gouden regel: consumptie begint bij merkervaring (brandexperience). Overtuig je audience met educatie en zorg voor loyalty en communitybuilding rondom je merk. Hierin is trust een centraal begrip dat je moet bewerkstelligen. Als je mensen iets wil verkopen MOET je tevens een call to action toevoegen aan je weblog, anders gaat de sales niet komen. Consumptie binnen je blog leidt uiteindelijk tot ‘mond-tot-mond’. Om succes te behalen en behouden let er op dat je ook bij succes blijft letten op het volgen van de oorspronkelijke thema’s, en het behouden van relaties met de mensen die je groot hebben gemaakt. Personalisatie en empathie leiden tot loyaliteit. Bovendien kun je steeds blijven leren van de acties en audiences. Blijf daarna altijd letten op service en segmentatie. Niet alle audiencegroepen zijn gelijk, dus je zult moeten segmenteren.
Chris eindigt zijn presentatie met een lijst absolute Dont’s voor bloggen:
- Het is geen ik-ik-ik !
- ga niet pushen als het niet werkt
- eerst geven, dan pas nemen (in de vorm van verkopen)
- gebruik geen vaktaal/businesstaal want dat werkt niet
- probeer de conversatie niet te controleren
- negeer je publiek niet
Samengevat: Een erg interessant verhaal van Chris, wat te verwachten was gezien zijn status op het gebied van bloggen. De presentatie ging in een enorm snel tempo en was een opsomming van veel rijtjes en aandachtspunten. Vooral het stappenschema en de bijhorende toelichting is erg goed in de praktijk te vertalen en zou standaard gehanteerd moeten worden bij het opzetten van een weblog.