Het hebben van een website, betekent niet meteen dat je website ook meteen succesvol is. Daarom is het ontzettend belangrijk om je conversie bij te houden. Daarom In dit artikel 6 tips om ie kennis over conversie bij te spijkeren.
Tip 1: Vraag om feedback
Houd regelmatig een online enquete, waarin je de bezoekers van uw site meerkeuze vragen voorlegt over het bezoek aan je site. Hoe ervaren ze de navigatie, laadt de website snel genoeg , zijn er genoeg betaalmogelijkheden?
Tip 2: Gebruik echte reacties van klanten
Ontvang tje positieve reacties van klanten? Vraag dan toestemming om deze op je website te plaatsen.
Tip 3: Leer van je concurrenten
Bekijk hoe je concurrenten bezoekers omzetten in kopers door regelmatig hun websites te bezoeken. Hoe ziet hun website eruit? Hoe navigeert de bezoeker door de website? Hoe kan de bezoeker afrekenen?
Tip 4: houd in je achterhoofd voor wie jouw website is
Hoewel je misschien wel zou willen dat heel Nederland of zelfs heel de wereld in jouw doel- of klantengroep valt, is dit niet echt realistisch. Eigenlijk heeft iedere website wel een bepaalde doelgroep, die men probeert te overtuigen klant te worden. Probeer deze doelgroep altijd in je achterhoofd te houden, zodat je teksten kan opstellen die bij deze groep mensen aansluit. Hierbij kun je inspelen op de huidige problemen, dilemma’s of wensen/behoeften van de doelgroep. Geen algemene teksten dus, zoals ‘Welkom op deze website’, maar teksten die de doelgroep direct aanspreken en nieuwsgierig maken, zoals ‘Heb je een website, maar moeite om op te vallen tussen jouw concurrenten?’
Tip 5: heb je jouw bezoeker veel te vertellen? Doseer dan je content
Niet iedere website heeft veel content nodig, maar als je jouw bezoekers veel over jouw bedrijf en producten/diensten te vertellen hebt, is het in ieder geval belangrijk dat deze content goed gedoseerd wordt. Geen enkele bezoeker zal de tijd nemen om hele lappen tekst nauwkeurig door te nemen, dus het is zonde van je tijd om al jouw content in één blok te presenteren. Wat beter is, is het aanmaken van enkele (landings)pagina’s om jouw content op te presenteren. Geen homepage vol tekst over verschillende onderwerpen, maar verschillende landings- of subpagina’s die per onderwerp ingedeeld worden.
Tip 6: verkoop je diensten? Wees dan concreet over wat je aanbiedt
Websites waar producten worden aangeprezen hebben vaak geen moeite hun producten te presenteren. Eigenaren van dit soort websites kunnen namelijk gemakkelijk afbeeldingen en foto’s gebruiken duidelijk te maken wat er verkocht wordt. Echter, websites die een bepaalde diensten aanbieden, hebben vaak meer moeite om concreet en duidelijk te presenteren wat er nu eigenlijk wordt aangeboden. En dit terwijl het wel erg belangrijk is om in één klap duidelijk te maken wat jouw propositie is. Heb jij hier ook moeite mee? Denk dan eens goed na over de titel en slogan van jouw website, want dit zijn goede hulpmiddelen om snel duidelijk te maken waar jouw website om draait.