Een succesvolle contentstrategie in 4 praktische stappen

Dat contentmarketing booming is mag niemand zijn ontgaan. Veel bedrijven zien er de kracht al van in, maar zitten met een uitdaging: hoe valt mijn content op in de berg artikelen, video’s en foto’s. Dat valt niet mee. Daarom 4 tips om je kennis over contentmarketing eens flink bij te spijkeren.

1. Doelstelling bepalen

Je begint je contentstrategie natuurlijk met doelstellingen. Die spreekwoordelijke stip aan de horizon. Waarom ga je content maken? Om antwoord te geven op die vraag, moet je je eerst verder verdiepen in je doelgroep. Want voor hen ga je content immers maken. Dat doe je waarschijnlijk om meer sales of leads te realiseren, maar verlies de behoefte van je doelgroep niet uit het oog. Let er bij het uitwerken van je doelstellingen op dat ze helder (SMART) geformuleerd en meetbaar zijn.

2. Doelgroep analyseren

Kijk goed naar je doelgroep. Ga met ze in gesprek en achterhaal wat hen bezighoudt. Welke vragen hebben ze? Tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe kun jij ze helpen?

3. Weten wie je concurrenten zijn 

Concurrenten geven je inzicht in de markt en in hoe jij je daar kunt positioneren. 

Het is niet alleen belangrijk om te weten wie je directe concurrenten zijn. Je moet breder dan dat kijken: wie of wat kan prospects van je wegnemen?

Een personal trainer concurreert bijvoorbeeld niet alleen met andere personal trainers, maar ook met online afvalprogramma’s of begeleidings-apps. Je kunt diepgaande concurrentieanalyses doen met marketing-tools. Wij gebruiken SEMrush, maar er zijn verschillende handige tools online te vinden.

4. Voortgang bewaken

Om te meten hoe succesvol je contentmarketing is, moet je de juiste statistieken (metrics) monitoren. 

Als je doelen leidend zijn voor de strategie, wordt het succes bepaald door in hoeverre je je doelen realiseert. Zorg ervoor dat je een concrete en meetbare doelstelling hebt, waar je goed op kunt sturen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven