Live rapportage SocialStrategyTalk: Peter Kentie – PSV

Vandaag is Bijgespijkerd voor jullie live aanwezig bij de volgende editie van de SocialStrategyTalk, een bijeenkomst die periodiek wordt georganiseerd door onderzoeksinstituut voor media ViNT van Sogeti. Het onderwerp van de bijeenkomst vandaag in de Westerunie te Amsterdam is voor iedereen en alles bijzonder interessant: ‘ Doe mij een community ‘. Je raadt het al, vandaag gaat het over online communities! De titel is eenleuke quote zoals deze vaak vanuit bedrijven te horen is. Er wordt vaak te makkelijk en snel gedacht aan een community…alsof dit slechts een kleine ingreep is. Vandaag verwacht ik dat dat fabeltje onderuit gehaald gaat worden.

De dag is volgeboekt en betreft 4 opeenvolgende sprekers van PSV, Rabobank, Podcast priest en zelfs een campagnelid van internetpresident Obama. Ik en Vincent zullen vandaag vanuit Bijgespijkerd live verslag gaan doen van de gebeurtenissen.
SST - PSV (3)

We starten de middag met Peter Kentie, oud medewerker van Philips en Ilse media, en inmiddels in de functie van marketeer voor PSV en het Philipsstadion. Door mijn voorliefde voor voetbal en alles wat daarmee te maken heeft (als bescheiden WillemII supporter moet je weleens verder kijken dan enkel het voetbal zelf) ben ik erg geïnteresseerd in het verhaal van Peter, en wat hij te melden heeft over communities.

Peter begint met een algemene intro waarin hij duidelijk maakt dat het Brabantse ‘samen’gevoel van PSV een goed veelbeeld is van een community. De intro is verder niet erg interessant in relatie tot het onderwerp. Peter verteld vooral veel over PSV en de financiën. Na enkele minuten wordt er toch een start gemaakt met het onderwerp communities. De online aanwezigheid van PSV heeft ruim 500.000 bezoekers, vanuit alle landen ter wereld. Ditgeeft aan dat de online community vele malen groter is dan de offline community. De website vormt dan ook het middelpunt van de marketingstrategie, van waaruit PSV als contentsource dient.

Naast de website, is er ook een online kidscommunity, die commercieel benut wordt en dient om voor meer binding te zorgen. Wat opvalt is dat PSV erg veel gebruik maakt van combinaties van media, zoals het hoort dus! Crossmediale marketing for life!. Trouwens….niet alleen aan de kinderen is gedacht, PSV organiseert ook een Babydag, hetgeen tot veel plezier in de zaal leidt.
SST - PSV (2)

Na dit humoristische stuk gaat Peter specifiek in op het gebruik van Nieuwe media door PSV binnen de communitystrategie. Mobiel maakt hiervan een belangrijk deel uit. Zo kunnen PSV supporters bijvoorbeeld gratis smsen met elkaar. Tevens worden videopilots op mobiel gehouden waarbij mobieltjes van spelers bijvoorbeeld gevolgd kunnen worden door supporters. Erg interessant! Dit soort services met andere bedrijven zijn vaak uitgevoerd, bijvoorbeeld met Bavaria/NS/Oad enz.

Ook PSV TV is een groot succes, en trekt ruim 200.000 bezoekers. Naast het feit dat dit voor supporters interessant is bleek ook dat andere media de content gaan gebruiken voor eigen publicaties, bijvoorbeeld Voetbal International. Via PSV TV heeft men ook reeds wedstrijden uitgezonden live via internet. Deze werkzaamheden zorgden ook voor verspreiding en dialoog onder de fans zelf (user generated content), trouwens lang niet altijd positief en gewenst!

Enorme aantallen user generated content verschijnen steeds vaker over PSV en andere clubs op het internet. De supporters worden om aan hun wens te voldoen dan ook steeds vaker betrokken bij het beleid, bijvoorbeeld het kiezen van nieuwe shirts.

De kernvraag die PSV zich dan ook gesteld heeft is: Gaan wij naar de community toe, of willen we dat de community naar ons toe komt? PSV wil dit graag combineren, en heeft daar ook op ingespeeld. Zo heeft PSV bijvoorbeeld een officieel kanaal op YouTube opgericht. Dit YouTube kanaal wordt ook commercieel middels diverse adverteerders nuttig uitgebuid. Natuurlijk gaat PSV ook voor de kids naar de community toe. Een forse Hyvespagina is bijvoorbeeld opgericht waar kinderen de dialoog aan kunnen gaan.

Peter legt nog een vraag neer bij het publiek: ‘Wat is het bindend element van de community…….?’ Dat is een vraag die voor mij goed te beantwoorden is. Het bindend element van een community zijn de gedeelde interesses en passies! Een community kan dan ook pas succesvol zijn als er gedeelde value is voor de leden. In het geval van PSV is dat natuurlijk simpelweg de interesse en passie voor de club PSV!
SST - PSV (1)
Al met al een interessante kickoff van de SocialStrategyTalk. Het verhaal geeft een erg goede indruk van de crossmediale aanpak die PSV toepast in diens Marketingstrategie. Een combinatie van online en offline communitywerkzaamheden zorgt voor een sterke binding bij het PSV publiek en tot grote commerciële mogelijkheden voor de club. Wat ook erg nadrukkelijk naar voren komt is het enorme leeftijdsinterval waar PSV zich op richt. Peter noemt dit: bedienen van 0 tot 104. Het credo is daarbij: Je kunt de community niet vroeg genoeg aan je binden!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven