Bereik vrouwelijk publiek met: vrouwen!

Hoewel er meer vrouwen dan mannen actief zijn op sociale media lijken ze achterblijven als het om bloggen gaat. Er zijn meer mannelijke bloggers dan vrouwelijke en dit gebrek aan vrouwelijke inzichten en meningen is zonde. Dus hoe krijg je als blog meer vrouwelijke lezers cq. bloggers betrokken bij je product?

Voor mij begon het met de woorden “@Bijgespijkerd Waarom hebben jullie zo weinig vrouwelijke bloggers??” aan het Twitteradres van Bijgespijkerd. Ik had de bloggers van Bijgespijkerd doorgekeken en vond het heel jammer om veel mannelijke bloggers en maar twee vrouwelijke (gast)bloggers te zien. Denk nou niet meteen dat ik iets tegen mannen heb, maar vrouwen denken er nu eenmaal soms anders over of hebben andere inzichten. Lang leve de verschillen tussen man en vrouw! Bijgespijkerd was het duidelijk met me eens: “We zouden graag meer vrouwelijke bloggers hebben, maar we komen ze niet tegen! Hebben echt ons best gedaan op werving :(“. Ze dachten zelfs weinig vrouwelijke lezers te hebben – Eigenlijk zei @VonGaalen dat hij dacht dat dat ze helemaal geen vrouwelijke lezers hadden, maar ja, overdrijven is ook een vak… Dus hoe betrek je nu vrouwen bij je sociale media, zowel als passieve lezers of actieve bloggers?

Samen met @ingridtappin kwam ik tot de conclusie dat er toch een probleem was. Om vrouwelijke bloggers te vinden heb je meestal vrouwelijke lezers nodig en voor meer vrouwelijke lezers heb je vrouwelijke bloggers nodig. Nu is zo’n vicieuze cirkel niet waar je op zit te wachten, want waar begin je dan nu als je jouw blog meer bij de vrouwen in de kijker wilt zetten?

Het belangrijkste om hierbij te bedenken is dat er meer vrouwen dan mannen op sociale netwerken zitten, en vaak ook actiever zijn, maar dat ze juist weer minder snel zelf bloggen. Dus waar zoek je die vrouwen op? Natuurlijk op hun eigen terrein! Maar dan blijkt dat volgens een onderzoek in Harvard Business Review mannen twee keer zo snel een man dan een vrouw volgen op Twitter. (Vrouwen volgen trouwens ook meer mannen dan vrouwen) En dat terwijl er meer vrouwen dan mannen zich op Twitter bevinden! Het eerste wat je moet doen is dus op zoek gaan naar de vrouwen die je product wel kennen, maar die jij nog niet gezien hebt. Zoek naar de vrouwelijke volgers op Twitter, je vrouwelijke fans op Facebook en Hyves, etcetera. Volg hen en kijk wat zij te zeggen hebben. Betrek hen vervolgens in het gesprek en daag hen uit om tips of kritiek te leveren op je blog. Kijk ook naar wie deze vrouwen volgen, en ga ook hen volgen en met hen in gesprek. Mensen vertrouwen eerder bekenden, dus als een vrouw een blog bespreekt gaan andere vrouwen het product opzoeken en kijken wat zij er van vinden. En door de (hopelijk felle) wind die hiermee begint te waaien heb je je lezers te pakken.

Ok, de vrouwelijke lezers beginnen te komen. Maar nu zocht je nog steeds die vrouwelijke blogger(s)! Ga terwijl je het gesprek aangaat met die eerste volgers eens op zoek naar geschikte kandidaten om je te helpen. Kijk wie er misschien ook kan bloggen over het onderwerp, of misschien kennen ze iemand en daag deze vrouwen uit om het eens te proberen. Over het algemeen zijn vrouwen terughoudender op dit gebied, maar dat maakt ze zeker niet minder geschikt!

Hoe dat werkt? Bijgespijkerd kreeg het al snel in de gaten, na het initiële gesprek op Twitter kwam dan ook de volgende plagende opmerking: “@digitalie Is het niet iets voor jou om als vrouw een steentje bij te dragen? ;)” en dat heeft er toch maar mooi toe geleid dat ik eens een poging doe!

Hoe probeer jij de vrouwen meer te betrekken bij je sociale media producten?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven