Zoekmachinemarketing in de praktijk

Zoekmachinemarketing is iets waar je als moderne marketeer niet meer onderuit kan. Je moet eerst en vooral je SEO helemaal op orde hebben, maar daar stopt het niet. Zonder betalende ads zal de concurrentie je altijd een stapje voor zijn. Je bent er zelf waarschijnlijk ook al een tijdje mee bezig, en je zal gemerkt hebben dat er heel veel verschillende factoren het succes van je SEA-campagnes kunnen beïnvloeden. Hieronder vind je alvast enkele handige tips die je meteen in de praktijk kan omzetten om met je volgende campagne betere resultaten te halen.

 

Geolocalisatie

De locatie van je klanten speelt een erg belangrijke rol in het succes van je SEA-campagne. Op het moment dat ze op vakantie zijn, hebben ze bijvoorbeeld heel andere noden dan wanneer ze thuis op de bank zitten of wanneer ze met de trein onderweg zijn. Ga daarom op zoek naar locaties waar toekomstige klanten het meeste nood hebben aan jouw product of dienst, en target je advertenties zodat ze in die omgeving getoond worden.

Je kan ook nog op een andere manier handig gebruik maken van locaties, en dat is in je keywords zelf. Als je nog geen plaatsnamen in je keywords verwerkt hebt, geef dat dan volgende keer zeker een kans. Wanneer je toekomstige klanten naar iets op zoek zijn dat ze fysiek nodig hebben, dan vinden ze dat liefst zo dicht mogelijk in de buurt. En dan is het natuurlijk belangrijk dat ze zien dat ze jouw product of dienst in hun directe omgeving terug kunnen vinden.

 

Multi-channel campagnes

Als je een campagne opstart buiten je zoekmachinemarketing, gebruik SEA dan altijd als back-up. Heb je bijvoorbeeld een advertentie lopen in de krant, op de radio of op billboards in de stad, zorg dan dat je een gelijkaardige campagne opzet in de zoekmachines. Want toekomstige klanten die interessere hebben in je product, zullen na het zien of horen van de campagne op andere kanalen, heel waarschijnlijk online wat meer info gaan zoeken. En dan zou het natuurlijk zonde zijn dat ze deze info niet terugvinden.

Hetzelfde geldt trouwens voor je SEO-resultaten. Velen denken dat er geen advertenties nodig zijn wanneer ze toch al goed scoren op SEO-vlak, maar dat klopt niet helemaal. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert, word je namelijk overspoeld met resultaten die je aandacht proberen te trekken. En dan heb je natuurlijk meer kans op een click als je 2x op de eerste pagina voorkomt: één keer met je advertentie, en één keer met je goede SEO-resultaat.

 

Call only

Steeds meer Nederlanders zijn actief op internet via hun smartphone. Dat wil zeggen dat ook je search engine advertenties steeds vaker op een mobiel toestel worden getoond, en daar kan je handig gebruik van maken. Zo kan je bij Google Adwords sinds kort kiezen voor “Call only” advertenties. Die zetten je telefoonnummer prominent in beeld, en hebben ook een button die uitnodigt om je te bellen. Met een simpele klik op de ad, hangt de toekomstige klant dus al met je aan de lijn, en dan is het natuurlijk aan jou om ‘m ook effectief binnen te halen.

 

Timing

Als je over producten of diensten beschikt die enkel in bepaalde seizoenen gebruikt kunnen worden, is het uiteraard belangrijk dat je die op het juiste moment promoot. Maar zelfs al verkoop je het hele jaar door, dan is je timing van groot belang. Heb je bijvoorbeeld een advertentie die klanten aanzet om contact met je op te nemen, toon deze dan enkel wanneer je ook effectief in staat bent om zo snel mogelijk te antwoorden.

Het is daarnaast ook belangrijk om goed in het oog te houden wanneer je advertenties het best werken. Zie je bijvoorbeeld dat je tijdens de lunchpauze beter scoort dan ’s avonds, of dat je op maandag uitmuntende resultaten haalt terwijl het op zaterdag maar magertjes is, hou daar dan rekening mee in je volgende campagnes en kies ervoor om je advertentie enkel te tonen op de momenten die het best scoren.

Met deze tips kan je alvast aan de slag om je volgende SEA-campagnes weer een stapje meer in de goede richting te krijgen. Stop echter niet na het toepassen van de tips, maar onderzoek je resultaten ook grondig om daaruit weer meer te leren en met de volgende campagne weer wat beter te scoren!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven