Datavisualisatie helpt je om gegevens op een meer overtuigende en inzichtelijke manier te communiceren. Naarmate gegevens complexer worden, is het belangrijker dan ooit om datavisualisatie te gebruiken om het grotere geheel te zien.
Er zijn verschillende vormen van datavisualisatie. Denk aan tabellen; grafieken; diagrammen; kaarten; tijdlijnen en infographics. Om te bepalen voor welke vorm je kiest, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Begrijp de gegevens waarmee je werkt. Wat is het verhaal dat je probeert te vertellen? Wat zijn de belangrijkste inzichten die je wilt communiceren?
- Begrijp je publiek. Wat weten ze al over het onderwerp? Waar geven ze om? Wat vinden ze interessant?
- Denk na over het verhaal dat je wilt vertellen en de inzichten die je wilt overbrengen.
- Welk type communiceert je inzichten het beste?
Datavisualisatie is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Het kan je helpen om je gegevens snel en effectief op een nieuwe en aantrekkelijke manier te presenteren aan je doelgroep. We geven je zes tips voor het gebruik van datavisualisatie in je marketingcampagne.
Tip 1: Organiseer je data goed zodat deze gemakkelijk te begrijpen is
Goede datavisualisatie begint met een georganiseerde set data. Ze zullen immers dienen als de ruggengraat voor de content die je maakt. Als je gegevens rommelig of verwarrend zijn, is het moeilijk om er een duidelijke visuele weergave van te maken.
Tip 2: Kies het juiste type voor je boodschap
Verschillende soorten datavisualisatie communiceren informatie op verschillende manieren. Sommige zijn effectiever in het weergeven van vergelijkingen, anderen zijn beter in het illustreren van trends en anderen zijn geweldig voor het vertellen van een verhaal. Er zijn verschillende soorten grafieken en diagrammen om uit te kiezen, dus zoek er een die je gegevens het beste illustreert.
Tip 3: Selecteer de juiste software
Nadat je de methode hebt gekozen, is het tijd om je ideeën samen te voegen tot een samenhangend beeld. Een deel van het succesvol maken ervan ligt in de tools die je gebruikt. Deze tools helpen je bij het opbouwen van je verhaallijn door gegevens in een grafische of picturale vorm weer te geven.
Gratis of goedkope software om te gebruiken, zijn: Piktochars; Tableau Public en Datawrapper.
Tip 4: Houd data clean en simpel
Eén van de belangrijkste aspecten van datavisualisatie is het ontwerp van je visual. Het is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat je gegevens in één oogopslag gemakkelijk te begrijpen zijn. Bij het maken van datavisualisaties overheerst eenvoud.
Tip 5: Gebruik kleur en lettertype om de belangrijkste data te benadrukken
Kleuren en lettertypen spelen een integrale rol bij het visualiseren van je gegevens. Ze zullen je publiek helpen de belangrijkste informatie meteen te begrijpen.
Gebruik voor verschillende gegevenssoorten andere kleuren; gebruik lettertypen die je gegevens gemakkelijk leesbaar maken.
Tip 6: Wees creatief
Door boeiende en inzichtelijke visuals te maken, trek je de aandacht van je publiek en help je hen om je boodschap te begrijpen.
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.