Websites van de mode-industrie blijven mij verbazen. Mode is de meest trendgevoelige industrie ter wereld maar alle zaken daaromheen volgen altijd maanden, helaas soms jaren, later. Zelfs bepaalde marketing aspecten worden hopeloos verwaarloost. En nee dit is niet voorlopen op een trend!
Waar zit dit nu in? Kun je een voorbeeld geven? Ja natuurlijk!
Een goed voorbeeld is Freitag. Misschien bekend, Freitag is een merk wat, door het recyclen van vrachtwagenzeil, de meest prachtige mode accessoires maakt zoals wallets, tassen en agenda’s. Ik heb er zelf een iPhone tasje van en die wil ik echt nooit meer kwijt. De winkel van Freitag is ook geweldig. 17 op elkaar gestapelde containers op een industrieterrein, we dwalen af.
De site. De site van Freitag is bij binnenkomst prettig aan de ogen, goed kleurgebruik. De store locator zit goed in elkaar en de about ziet er goed uit (mooie foto’s!) maar dan de online shop. Juist hetgene waar Freitag geld uit moet halen.
In deze shop staan een aantal categorien van producten, wist ik ook niet. Elke categorie bevat een aantal producten die in model te onderscheiden zijn maar niet kwa kleur of andere zaken. Klik je op een product krijg je een scherm met, als het tegenzit, 100 producten die allemaal hetzelfde zijn maar verschillen van kleur. Doordat ze klein weergegeven zijn, zijn de details moeilijk te onderscheiden. Heb je een product gevonden dan kun je er op klikken om de details van het product te zien. Op de een of andere manier kun je hier weer scrollen naar de producten eromheen. Gelukkig is het wel mogelijk om een product als favorite te markeren wat de interactie verhoogd en de keuze eenvoudiger maakt. Helaas blijft het hierbij.
Ik kan nog wel even doorgaan. Er zijn veel meer sites waar een hippe, moderne uitstraling het gemak en de klantervaring mijns inziens nogal verpesten. Sommige sites zelfs zo erg dat ik de site verlaat en het wel koop als ik het toevallig in een winkel spot, wat voor sommige producten vrij lastig is.
Zelf hoop ik dat de mode-industrie meer gaat kijken naar gemak en klantervaring want ik weet zeker dat daar het imago van het merk niet onder hoeft te lijden.