Aan het einde van het jaar publiceren veel blogs hun verwachtingen over het jaar dat volgt. Ook wij, PauwR, willen onze verwachtingen voor 2012 delen met de Bijgespijkerd-bezoekers.
Naast Facebook Adverteren (deel 1 van deze serie) denken wij dat ook Conversie Optimalisatie een speerpunt wordt voor veel bedrijven in 2012.
Waar het de afgelopen jaren grotendeels ging over meer traffic genereren, verwachten wij dat 2012 in het teken zal staan van conversie optimalisatie. De denkwijze van managers en marketeers verandert namelijk. De focus lag voorheen vooral op traffic: hoe meer traffic, hoe meer conversies. Dit was een simpele rekensom van de managers. Een website met 20.000 bezoekers per maand en een conversiepercentage van 1% levert 200 verkopen per maand op. Als er 30.000 bezoekers per maand gerealiseerd kunnen worden, dan betekent dit 300 verkopen per maand. Het doel was het aantal bezoekers te verhogen, waarna het aantal verkopen evenredig mee zou stijgen.
Wij verwachten dat in 2012 deze denkwijze voor een gedeelte aan de kant wordt geschoven en de focus meer op het conversiepercentage komt te liggen. Als de website met het conversiepercentage van 1% en 20.000 maandelijkse bezoekers meer verkopen wil genereren, dan kunnen er ook 300 verkopen gegenereerd worden door het conversiepercentage naar 1,5% te verhogen. Dit is de denkwijze die steeds vaker terug zal komen in 2012.
Tegenwoordig zijn er diverse tools voor conversie optimalisatie beschikbaar. Google heeft haar Conversion Optimizer en een andere bekende tool is Visual Website Optimizer. Hiermee is het mogelijk om bepaalde aspecten van een website aan te passen door middel van het ‘click-and-drag’ principe. Kleine aanpassingen aan de website kunnen grote verschillen in conversiepercentage betekenen. Dit zijn zaken die enkel door uitvoerig te testen aan het licht kunnen komen. Een website ‘blind’ aanpassen kan leuke ontwikkelingen opleveren, maar wie zegt dat deze ontwikkelingen niet het gevolg zijn van externe factoren zoals seizoenseffecten? Door gebruik te maken van professionele tools wordt dit uitgesloten. De controle en verschillende varianten worden namelijk om de beurt getoond voor de bezoeker. Dit levert zeer duidelijke en waardevolle resultaten op, zoals ook te zien is in onze case over conversie optimalisatie voor MedischMatras.nl.
Ook binnen conversie optimalisatie zien wij een trend. Waar conversie optimalisatie vaak ging over kleuren van knoppen, tekstjes en afbeeldingen, denken wij dat het psychologische kenmerken van de bezoekers steeds meer centraal komt te staan. Er zijn diverse theorieën over het persoonlijkheidtype van mensen en de bijbehorende kenmerken. Door je hier bewust van te zijn kun je pagina’s maken die niet alleen bij jouw gedachten (persoonlijkheidstype) aansluiten, maar ook bij het persoonlijkheidstype van andere mensen. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar psychologische aspecten.
Een van onze PauwR collega’s heeft zijn Master Thesis aan de Tilburg University gewijd aan een onderzoek naar de persoonlijkheidstypen van websitebezoekers. De resultaten hiervan zijn in de grafiek onder deze tekst te zien, waarbij duidelijk wordt dat het persoonlijkheidstype van de bezoeker duidelijk samenhangt met het conversiepercentage.
Wij denken dat de mogelijkheden van conversie optimalisatie nog niet erg bekend zijn bij veel bedrijven. Dit zal in 2012 gaan veranderen, waardoor wij conversie optimalisatie als trend in 2012 zien.