TikTok heeft nu meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Veel hiervan zijn jong: 28% van de TikTok-gebruikers is jonger dan 18 jaar en 35% is tussen 19 en 29 jaar oud. De enige sociale apps met meer gebruikers zijn Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram en WeChat. Dus genoeg redenen om TikTok als marketeer serieus te nemen en je kennis bij te spijkeren.
1. TikTok behoudt zijn populariteit, zelfs als de wereld weer opengaat
Het gebruik van TikTok nam al toe vóór COVID; de pandemie heeft echter het aantal mensen dat de app downloadt en tijd doorbrengt drastisch versneld. De verschillende lockdowns wereldwijd gaven mensen veel meer vrije tijd, en ze moesten iets vinden om hun tijd te doden terwijl ze thuis waren. Voor veel mensen is het kijken en maken van TikTok-video’s een nuttige tijdsbesteding blijkt uit de cijfers.
2. TikTok vervangt de televisie voor generatie Z
98% van Generatie Z bezit smartphones, en velen gebruiken hun telefoons en tablets al sinds ze peuters waren. Terwijl de oudere generaties zich nog steeds vermaken door televisie te kijken, interesseert Generatie Z zich minder voor het grote scherm.
3. Meer beroemdheden gebruiken TikTok om hun jonge fans te bereiken
Het heeft even geduurd, maar beroemdheden trekken nu richting TikTok. Natuurlijk zullen sommige van de jongere sterren TikTok-accounts hebben gehad voordat ze beroemd werden.
Cosmopolitan vermeldt 132 beroemdheden op het platform en ze zijn zeker niet allemaal Generatie Z. Zelfs Arnold Schwarzenegger (voormalig Mr. Olympia, Conan, Terminator en Gouverneur van Californië) heeft een TikTok-account.
4. Bepaalde oude nummers worden buitengewoon populair dankzij TikTok
Deze trend is waarschijnlijk elk jaar relevant op TikTok. Hoewel muziek niet essentieel is voor een succesvolle TikTok-video, hebben veel video’s een soundtrack. TikTok heeft afspraken met de meeste grote muziekstudio’s, waardoor korte clips van liedjes mogelijk zijn, en muziek is een integraal onderdeel geworden van veel TikTok-video’s.
5. Door gebruikers gegenereerde inhoud wordt steeds belangrijker voor marketeers
Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) wordt waardevol voor veel merken op de meeste sociale netwerksites. Het kan voor merken echter een uitdaging zijn om voortdurend nieuwe inhoud te maken. Als ze kunnen profiteren van inhoud die door anderen is gemaakt , wordt het posten ervan gemakkelijker.
Door gebruikers gegenereerde inhoud is elk type inhoud dat fans of klanten voor een merk maken – video’s, in het geval van TikTok. Merken kunnen UGC gebruiken om van klanten en supporters ambassadeurs te maken. Merken moedigen hun klanten nu aan om video’s op TikTok te maken en te delen waarin ze zichzelf afbeelden met hun producten, idealiter met behulp van een merk-hashtag.