Succes hebben met content is een eerste stap. Op basis van die content heb je een plan uitgezet om lezers te werven. Daardoor is natuurlijk het bezoekersaantal gestegen en geven we aan dat er succes is. Maar hoe houd je dat succes? We weten immers dat relevantie de drijver is voor het waarderen van de content door de bezoekers.
Sluit aan bij de laatste ontwikkelingen
Volg de vernieuwingen. Bijvoorbeeld het ontstaan van nieuwe mogelijkheden voor sociale media. Zelf uitproberen en overwegen om er enerzijds over te schrijven of anderzijds te gaan gebruiken als medium en kanaal.
Gebruik en varieer met media
Geschreven content is de meest gebruikte vorm van content. Ook een blog als Bijgespijkerd beperkt zich tot het produceren en leveren van geschreven teksten. Bedenk dat er meerdere mogelijkheden voor het delen van content zijn. En ook die vormen van content delen sluiten aan bij het mediaconsumptiegedrag van de klant/relatie/doelgroep.
Bijvoorbeeld, je kunt gebruik maken van een vlog, podcast, fotomateriaal en alle andere mogelijkheden. Nieuwe en andere variaties om de content te produceren. Maar ook andere manieren om content te delen en verspreiden.
Bespreek de inhoud
Het is aan te raden regelmatig met een aantal collega’s de content te bespreken en te evalueren. In deze zogenaamde brainstorm moet je jezelf en de collega’s dwingen om out-of-the-box te denken.
Wat nog beter werkt dan de eigen collega’s betrekken is om de content te bespreken met de klanten, relaties of bezoekers van de contentomgeving. Door het stellen van de juiste vragen en open staan voor de opmerkingen van de klanten, relaties of bezoekers geven ze een andere, soms afwijkende reactie, die jou weer aan het denken zet om de content of content distributie te verbeteren.
Analyseer, analyseer, analyseer
De aloude term “meten = weten” blijft ook in de online wereld gelden. Het is een vereiste dat je dagelijkse de resultaten bekijkt.
- waar zoeken mensen naar op de website
- welke blog wordt meeste gelezen
- welke video wordt het meest bekeken
- waar haken mensen af
- worden er reacties gegeven, welke termijnen kun je daar bij traceren
- …
Door kritisch te kijken naar de resultaten krijg je een enorme bron van informatie die je helpen om de content relevant te houden voor je bezoekers.
Wat doen anderen?
De resultaten van anderen, ook wel concurrenten genoemd, zijn ook een punt van aandacht om jezelf te triggeren actueel en relevant te blijven.
- bekijk de content
- download de content en bekijk het proces er achteraan
- kijk naar de opbouw van de omgeving en de inzet van user experience elementen
- leg de content naast de content van jou, wat vind je van de verschillen en overeenkomsten, welk cijfer geef je jezelf en welk cijfer geef je de ander
Het is slechts een indicatie van de vragen die je kunt stellen. Van tijd tot tijd is het ook goed om naar “contentomgevingen” te kijken die juist niet concurrerend zijn. Gewoon een omgeving van een willekeurige aanbieder. Op welke wijze zij met de content omgaan kan inspirerend zijn voor het aanbieden van jouw content.
Zorg voor eigen inspiratie
Het kan zeker gebeuren dat de inspiratie voor het schrijven van een blog of andere vormen van content op is. Zeker wanneer je vaker schrijft loopt het hoofd soms vol. Zoek eens een compleet andere omgeving op. Ga het kantoor uit, zoek een werkplek op een inspirerende locatie. Vaak zal deze verandering je inspireren tot iets nieuws of minimaal een nieuw idee.
Deze 6 tips zijn geen checklist. Je merkt dat 1 of meerdere situaties herkenbaar zijn. Ga er dan mee om vanuit een oplossingsgerichte insteek.