Social media influencers kunnen een grote rol spelen bij het uitbreiden van het bereik van je merk. Influencer marketing vormt wellicht al een belangrijk onderdeel van je marketingplan. We geven je tien tips die je helpen om er een succes van te maken.
Tip 1: Positioneer je merk doelgericht
Consumenten kopen tegenwoordig liever producten of diensten van merken die voor meer staan dan alleen geld verdienen. Merken met een doel of uniek verhaal lenen zich voor creatieve marketinginspanningen die hen onderscheiden van de massa en influencers helpen hun product te verkopen.
Steun je goede doelen of doelen die aansluiten bij je doelgroep? Neem deze dan op in je influencer-marketinginspanningen. Het hebben van een doel vandaag helpt niet alleen bij het opbouwen van uw klantenbestand en het verhogen van de omzet, maar het helpt ook om de doelgerichte boodschap van je merk te verspreiden.
Werk samen met influencers die zijn afgestemd op de waarden en persoonlijkheid van je merk.
Tip 2: Definieer een marketingcampagnedoel
Wat zie jij als eindresultaat van jouw influencer marketing campagne? Wil je de conversieratio’s verhogen, het bewustzijn vergroten, bruikbare consumentengegevens verzamelen of de klantloyaliteit verbeteren? Het bepalen van een doel is noodzakelijk om de juiste influencer te selecteren, een relevante campagne te ontwikkelen, op koers te blijven en de prestaties van je campagne te meten. Door regelmatig resultaten te meten, kun je jouw campagne in de loop van de tijd verbeteren, zodat je meer kans hebt om je doel te bereiken.
Tip 3: Kies de juiste influencers
Een bekende influencer met een enorme aanhang is niet per se de juiste persoon om je merk te promoten. Het hebben van een groot publiek is leuk, maar als het publiek niet de juiste is voor je merk, verspil je tijd en geld. Niet alleen kan het kiezen van de verkeerde influencer ineffectief zijn, maar de verkeerde persoon kan zelfs je reputatie schaden, vooral als bekend is dat hij of zij online geen respect heeft voor merken.
De juiste influencer is iemand die makkelijk is om mee te werken, tijdig reageert, de tijd heeft om het werk goed te doen, goede content plaatst en verantwoordelijkheid serieus neemt. Hij of zij moet al enige invloed hebben in je arena en een aanzienlijk aantal (duizenden) volgers hebben. Zorg ervoor dat je je huiswerk doet voordat je een influencer inhuurt. Wist je dat consumenten liever influencers volgen die eruit zien en zich gedragen als zijzelf en niet als beroemdheden?
Tip 4: Zorg voor goede ondersteuning van je influencers
Heb je het gevoel dat je influencers je merk niet voldoende of niet goed ondersteunen? Ervoor zorgen dat het verhaal van je merk correct wordt gepresenteerd, is aan jou, omdat de influencer mogelijk niets weet over je product of dienst buiten de informatie die je aanbiedt. Je influencers te voorzien van relevant materiaal over je merk, product of dienst; uw campagnethema en hashtags; en wat je ook denkt dat hen zal helpen om je merk met succes te promoten.
Tip 5: Geef prioriteit aan content boven bereik
Geschikte content en een hoge betrokkenheid bij volgers zijn belangrijker dan cijfers. Als de content en/of taal van de influencer geen aanvulling is op die van je doelgroep, dan gaan de volgers niet converteren, ongeacht hoeveel van hen er zijn.
Veel marketeers hebben ontdekt dat het werken met influencers met een micropubliek (10 tot 100.000 volgers) ideaal is. Zo’n publieksgrootte is groot genoeg om de investering de moeite waard te maken, maar klein genoeg om interactie met het publiek van de influencer mogelijk te maken. En de kosten van een influencer op microniveau zijn veel beheersbaarder dan die van de typische A-list influencer.
Tip 6: Maak een contract
Je merk en je influencer profiteren beide van de bescherming die een gedetailleerde overeenkomst of contract biedt. Je contract moet alle details en belangrijke termen bevatten die nodig zijn voor de taak en tegelijkertijd eventuele mazen in de wet aanpakken. Zorg ervoor dat je regels opneemt voor het gebruik, recycling, opnieuw publiceren en opnieuw delen van content en een lijst met acties die kunnen leiden tot schendingen van het contract.
Wees ook transparant en maak bekend dat je werkt met influencers. Zo bescherm je hen én je merk.
Tip 7: Bied de juiste compensatie
Hoe bepaal je het bedrag? De beste route kan zijn om verschillende betalingsmodellen uit te proberen en vervolgens degene te gebruiken die het beste werkt voorjo uw merk of campagne. Modellen omvatten het betalen van een vast tarief per bericht, het betalen van een vast bedrag op basis van het niveau van betrokkenheid, het betalen van vooraf bepaalde kosten per klik, het aanbieden van gratis producten of ervaringen in plaats van geld en het betalen van een vergoeding voor elke verkoop of abonnement.
Tip 8: Behandel je influencers als werknemers
Het creëren en onderhouden van langdurige relaties met influencers betaalt zich altijd terug, vooral in vergelijking met de tijd en moeite die nodig is om voortdurend nieuwe, kortetermijn relaties op te bouwen. Waarom opnieuw beginnen als je een influencer hebt die je merk kent en begrijpt hoe je je kunt helpen je doelen te bereiken? Vergeet niet om je influencers te bedanken via hun berichten aan het einde van elke campagne en geef ze alle lof die ze verdienen.
Tip 9: Wees creatief en geef je influencers vrijheid
Geef je influencser artistieke vrijheid, zowel vanuit het perspectief van de influencer als vanuit het perspectief van het merk.
Een leuke en boeiende campagne leidt tot betere resultaten dan een campagne die saai is. Werk samen met je influencers om wedstrijden, polls, giveaways en meer te maken. Of overweeg om je influencers creatieve controle te geven en ze frisse, boeiende content te laten maken; zij hebben immers misschien wel meer ervaring dan jij.
Als je wilt dat je influencers natuurlijk klinken, laat ze dan wat inspraak hebben in de contentcreatie. Het publiek vertrouwt de influencer omdat ze geloven dat hij of zij authentiek is in hun lof voor het product, en als de content gescript of saai klinkt, zullen ze dit vertrouwen verliezen. Ervaren influencers begrijpen hoe ze hun volgers kunnen betrekken.
Tip 10: Gebruik de juiste statistieken en analyseer
Voordat je aan je campagne begint, moet je duidelijke statistieken opstellen voor het meten van prestaties. Zonder een set goed gedefinieerde key performance indicators (KPI’s) en andere statistieken, weet je niet of je op de goede weg bent. Kijk bijvoorbeeld naar shares op social media, clicks en comments, en social sentiment (toon, emotie, etc.). Het evalueren van statistieken aan het einde van de campagne is van vitaal belang om te begrijpen wat werkte en wat niet werkte, en het biedt aanvullende inzichten om je te helpen bepalen hoe je toekomstige marketingbudgetten het beste kunt toewijzen.
Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!