Bedrijven investeren veel geld in het optimaliseren van hun website, maar aan de keuze voor de juiste domeinnaam besteden ze vaak minder aandacht. De domeinnaam speelt echter een grote rol in het verkoopproces. Het bepaalt of mensen de website onthouden en makkelijk kunnen vinden. Welke extensie moet je kiezen en is het slim om een koppelteken te gebruiken?
OVH, specialist op het gebied van cloud- en internetinfrastructuren, geeft tien tips voor het kiezen van een geschikte domeinnaam.
1. Kies voor een eenvoudige en begrijpelijke naam
Hoe weet je of mensen de domeinnaam kunnen schrijven? De beste manier om hierachter te komen is om een zogenaamde ‘radiotest’ uit te voeren. Dit houdt in dat je mensen in je omgeving vraagt de naam op te schrijven wanneer je deze uitspreekt. Met deze simpele test kom je erachter of de naam origineel en eenvoudig is.
Voorbeeld: www.50xbeter.com kun je ook opschrijven als www.vijftigkeerbeter.com of www.50keerbeter.com.
2. Hoe korter, hoe beter
Het is bijna onmogelijk om een domeinnaam te registreren die korter is dan vijf karakters, omdat bijna al deze korte namen al zijn geregistreerd. Er liggen echter nog veel mogelijkheden bij nieuwe extensies, zoals .co.nl en .eu. Deze nieuwe extensies hebben vaak nog korte domeinnamen beschikbaar.
3. Keywords: overdrijf niet
Ondanks dat je niet moet overdrijven, zijn keywords belangrijk vanuit SEO-perspectief en helpen ze gebruikers te navigeren op de verschillende pagina’s van de website.
Voorbeeld: sebastiaan-webagency.com is relevanter dan webagency-siteweb.com.
4. Ken je markt
Kijk niet alleen naar wat een relevante naam is voor mensen in het land waarin je woont, maar ook naar de markt en klanten.
Voorbeeld: Wanneer je bedrijf een .nl domeinnaam heeft, is het ook verstandig om een .be domeinnaam te registreren voor Nederlandstalige Belgen.
5. Vermijd nummers en koppeltekens
Bij het uitvoeren van een radiotest zoals vermeld bij het eerste punt, kunnen nummers en koppeltekens verwarring opwekken. Ook vinden bezoekers websites al snel onbetrouwbaar wanneer ze veel koppeltekens bevatten, omdat criminelen dit vaak gebruiken om mensen naar hun website te lokken. Wanneer de domeinnaam verschillende woorden bevat, zijn koppeltekens alleen nuttig voor de bescherming van je naam. Zonder je hoofdwebadres ben je ontvankelijk voor ‘cybersquatting’. Dit is een persoon of organisatie die populaire domeinnamen op het internet registreert om deze vervolgens te verkopen of bezoekers te trekken.
Voorbeeld: Sebastiaan Web Agency Amsterdam wordt SebastiaanWebAgencyAmsterdam.nl. Je ziet vaak dat lange adressen hoofdletters bevatten wanneer een nieuw woord begint, zodat mensen eenvoudig onderscheid kunnen maken tussen individuele woorden met een lange domeinnaam.
6. Kies de juiste extensie
Er bestaat een extensie voor elk land en deze extensies zijn essentieel voor een lokale referentie. In Nederland is dat .nl, maar ook Amsterdam en Friesland hebben eigen extensies en er bestaan extensies voor andere doeleinden, zoals .tv en .fm.
Voorbeeld: Naast een .nl domeinnaam is een .amsterdam domeinnaam voor een hotel net zo relevant.
7. Beveiliging is essentieel
Hoe bekender je product of merk, des te groter de kans dat cybersquatters toeslaan. Registreer je domeinnaam daarom onder verschillende variaties (met en zonder koppelteken) en registreer IDN (Internationalised Domain Names)-versies die bijvoorbeeld Chinese karakters gebruiken. Voor extra beveiliging kunnen organisaties zichzelf beschermen tegen ‘dot squatting’ door de naam te registreren zonder de punt tussen www en de domeinnaam.
Voorbeeld: www.sebastiaan-webagency.com is niet hetzelfde als wwwsebastiaan-webagency.com. Criminelen kunnen het adres zonder punt gebruiken voor een phishing e-mailaanval, waardoor het lijkt alsof de mail afkomstig is van de legitieme website.
8. Kijk naar de toekomst
Het is belangrijk om te kijken naar ontwikkelingen in de toekomst. Als je op dit moment niet aanwezig bent in België, maar dit in de toekomst van plan bent, is het verstandig te kijken of het .be domein al bestaat. Kijk ook goed naar de prijs van de domeinnaam in het buitenland.
9. Let op merknamen
Onthoud dat wanneer je domein identiek is aan een geregistreerde merknaam, je aansprakelijk kan worden gesteld voor merkinbreuk. Het is verstandig om dit na te gaan voordat je het domein registreert. Voor Europese merken kan dit op de website van EUIPO (voorheen OHIM) en voor internationale merken op WIPO.
10. Vergeet vertalingen niet
Let op de betekenis van hetzelfde woord in een ander land. Een goed voorbeeld is toen Ford een nieuw model auto, genaamd de Pinto, in Brazilië introduceerde. De advertentiecampagne had de slogan ‘put a Pinto under your tree’. In het Portugees betekent ‘pinto’ namelijk totaal iets anders.
Deze tips helpen om de risico’s van onder andere cybersquatting te beperken en een solide domeinnaam te creëren.