Leads genereren online. Het is een actueel thema en in beweging. Denk aan de verdere ontwikkeling van marketing automation, inbound marketing en andere ontwikkelingen om mensen aan je te binden. Een aantal mogelijkheden om mensen aan je te binden:
- aanbieden van een nieuwsbrief
- meer informatie dat informatie achterlaten
- content delen op verschillende platforms
- etc
De vraag blijft hoe je “als magneet” kunt opereren voor (potentiële) klanten. De magneet kun je zelf versterken en er zijn verschillende mogelijkheden om klanten van online mogelijkheden te trekken naar bijvoorbeeld jouw website.
5 mogelijkheden om mensen naar website te trekken:
- Seo optimalisatie
Met gebruik van Google Keyword Planner kun je je eigen website nog meer inrichten op het organische gevonden kunnen worden. Volg het bezoek en daarmee ook herkomst en gebruik in de gaten met analytics. Je leert ervan op welke wijze mensen naar de website worden getrokken, wat ze er doen en uiteindelijk wat het resultaat is.
Natuurlijk is de opbouw van de website ook belangrijk voor de vindbaarhetd. Denk aan de teksten, afbeeldingen, opbouw en inrichting van de website. - Delen
Probeer de content zo veel mogelijk te laten delen door anderen. Iedereen die je content ziet is een potentiële nieuwe klant. Zorg wel dat de call to action duidelijk en goed waarneembaar is. - Clicken
Meet en stuur op het in beweging brengen van de kijkers en bezoekers op de website. Dit levert telkens weer nieuwe mogelijke volgers op. - Vraag mensen
Bij het stellen van vragen aan mensen is de kans groter dat er interactie ontstaat. Interactie door meerdere mensen levert een grotere schare mensen op die je ook weer kunnen volgen en reactie gaan geven op de website. - Lees reviews
Analyseer wat mensen zeggen en wat ze vinden van de content die je deelt. De aard van de reactie kan een basis zijn voor verdere ontwikkeling van content en touchpoints.
5 elementen die kunnen werken als een “magneet”
De mogelijkheden zijn de tools die je kunt gebruiken om de frequentie en aantallen bezoekers te vergroten. Maar welke inhoudelijke elementen zorgen nu voor de magnetiserende werking?
- Wees specifiek
Door meer specifiek aan te geven waar de content over gaat of over wat je wilt bereiken maakt dat mensen sneller en actiever lezen. De lezer verwacht namelijk duidelijkheid en gerichtheid. De lezer van nu heeft weinig tijd en zal dus snel overtuigd moeten worden van het voordeel. - Lever een duidelijk resultaat
Wat is het resultaat na het lezen of het programma? Dat moet voor de ontvanger duidelijk zijn. Het is het managen van verwachtingen en mensen willen duidelijkheid rondom de verwachting. - Zorg voor voordeel
Iedereen wil iets extra’s of iets leuks. Een voordeel hoeft niet altijd korting te zijn trouwens. Voordeel moet in relatie staan tot het product maar ook in relatie tot de lezen en de ontvanger. Het voordeel snel kunnen laten zien kan door goede tekst maar ook door een korte video die de voordelen weer geeft. - Je bent de autoriteit
Zorg met de inhoud, op welke wijze dan ook, dat als verspreider van de content de autoriteit bent op dat vakgebied. Hoe groter de autoriteit, hoe meer het als magneet werkt op mensen. - Geef waarde
Als mensen een waarde ervaren bij het lezen van de content of het aanmelden moet er een toegevoegde waarde zijn. Zonder toegevoegde waarde doen mensen niets.
Deze 5 mogelijkheden en 5 elementen vormen de basis voor “als een magneet werken op bezoekers”. In deel 2 gaan we verder.