Ga je starten als ZZP’er? Deze drie digitale zaken moet je regelen!

Starten als zelfstandige was misschien nog nooit zo gemakkelijk. Je kunt online al je Kamer van Koophandel inschrijving regelen en ook een bankrekening aanvragen is snel geregeld. Toch onderschatten veel startende ondernemers het nog steeds wel, want er komt veel op je af. Je zult namelijk in het begin alles zelf moeten doen. Van de administratie tot de logistiek. Ook online komt er tegenwoordig het nodige kijken bij het zijn van ZZP’er. Daarom hier een aantal zaken op een rij waarvan het goed is dat het op het wereldwijde web wordt geregeld.

1.     Altijd goed bereikbaar

Je zult al snel merken dat je als ondernemer meer en vaker aan het werk bent dan in loondienst. Wanneer een klant ’s avonds of in het weekend belt neem je ook op. Het is dan ook goed om direct bij de start een zakelijk telefoonabonnement af te sluiten. Dit heeft meerdere voordelen, waarvan er één is dat het ook nog eens bij de belasting opgevoerd kan worden als aftrekpost. Maar deze abonnementen zijn vaak ook voorzien van grotere bundels en kunnen meer data aan. Nooit meer onverwachte kosten aan het einde van de maand, doordat jij meer hebt gebeld dan vooraf gedacht. Dus sluit een zakelijk abonnement inclusief apart zakelijk nummer af, daarmee kun je ook de zaken goed gescheiden houden. En is de kans dat zakelijk en privé helemaal in elkaar overlopen een stuk kleiner.

zzp starten website

2.     Online visitekaartje

Een goede website is voor iedere ondernemer echt een must. Dit hoeft niet altijd heel ingewikkeld, groot en duur te zijn maar wanneer je tegenwoordig niet online zichtbaar bent roept dit vraagtekens op. Investeer daarom wat geld en tijd in het vastleggen van een domeinnaam, een simpele website en bijbehorende e-mailadressen. Je wilt natuurlijk wel professioneel overkomen en een outlookadres is dat lang niet altijd.

Jouw toegevoegde waarde

Daarnaast biedt een eigen website je de mogelijkheid om jouw verhaal te vertellen. Hier kun je jouw expertise en diensten duidelijk presenteren en potentiële klanten overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van je diensten, een pagina met klantreviews of een blog waarop je jouw kennis deelt. Zo bouw je direct aan je online vindbaarheid en zichtbaarheid.

De juiste domeinnaam

Kies een domeinnaam die aansluit bij je bedrijfsnaam en gemakkelijk te onthouden is. Een professionele e-mail gekoppeld aan dit domein straalt vertrouwen uit. Dus in plaats van een standaard Gmail of Outlook adres, gebruik je bijvoorbeeld info@jouwbedrijfsnaam.nl. Dit oogt niet alleen professioneler, maar maakt je ook direct herkenbaar voor je klanten.

Kies het juiste platform

Het bouwen van een website hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Er zijn tal van platforms zoals WordPress, Wix of Squarespace waarmee je snel en eenvoudig een website kunt opzetten zonder dat je technische kennis nodig hebt. Heb je iets meer budget? Dan kan het verstandig zijn om een webdesigner in te schakelen die zorgt voor een unieke uitstraling die bij jouw merk past.

Houd rekening bij de keuze van het platform met de business-wensen. Gaat jouw onderneming vooral om de verkoop van producten? Zorg dan voor een platform dat sterk is in e-commerce en op de juiste manier koppelt met bijvoorbeeld jouw boekhoudpakket.

3.     Marketing

Naast dat je een website moet hebben, is social media ook aan te raden. Wanneer je hier niets mee doet, zul je zien dat dit ten koste gaat van potentiële klanten en omzet. Wanneer je zelf hier niet zo goed op bent ingevoerd, is het slim om te kijken of je hier wellicht wat hulp bij kunt inschakelen. Zeker in het begin hoeft dit geen professioneel bureau te zijn maar volstaat één goede post per week al. Maar maak gebruik van dit gratis podium, het kan je veel andere promotiekosten schelen, en je kunt ook nog eens heel mooi aan de buitenwereld tonen waar je overal mee bezig bent.

Contentstrategie

Daarnaast is het verstandig om na te denken over jouw contentstrategie. Ga je bloggen, vloggen, klantcases uitwerken of op een andere manier aansluiting zoeken met jouw doelgroep? Door vanaf het begin al na te denken over jouw contentstrategie bouw je direct aan de slagkracht die op de lange termijn gaat renderen. Bij het bedenken en produceren van deze content kan AI een handig hulpmiddel zijn.

Conclusie

Kortom, er zijn als ondernemer een aantal digitale zaken waar je niet omheen kunt. Het is goed om daar rekening mee te houden en deze snel te regelen. Het kan ervoor zorgen dat je start veel soepeler verloopt en dat je wellicht geen eens heel lang hoeft te zoeken naar klanten en opdrachten aangezien die zichzelf al melden. En zorg er dus wel voor dat je twee nummers hebt, want op een gegeven moment wil je je dag ook afsluiten en wil je alleen nog maar privé ‘lastig’ gevallen worden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven