Privacy en sociale media

Iedereen gebruikt wel sociale media. En dan hebben we het over de Nederlandse mens, man en vrouw, jong en oud. De impact van de sociale media groet met de dag. Naast deze groei is er ook een stijgend bewustzijn en bewustwording van de impact van online en sociale media op onze privacy.

 

Volgens Wikipedia is er de volgende omschrijving van Privacy:

Privacy, privésfeer, persoonlijke levenssfeer of eigen ruimte is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. De Van Dale omschrijft privacy als de persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven. Later is dit uitgebreid met:

  • Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt.
  • De wens onbespied en onbewaakt te leven.

Het is een ruim begrip: het gaat om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven en het recht vertrouwelijk te communiceren via brief, telefoon, e-mail. Privacy betekent dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of weet van heeft. Privacy heeft met verschillende disciplines te maken, zoals ethiek, informatiekunde en rechtsgeleerdheid.

In dit artikel een aantal handvatten waarbij gekeken wordt vanuit de gebruiker wordt gehandeld in en met sociale media en de ondernemer vanuit het perspectief van het gebruiken van sociale media.

 

Wat doen mensen om privacy te beschermen

Mensen hebben met enige regelmaat spijt van wat ze hebben gepost op sociale media. Ruim 10% erkent postings liever niet gedaan te hebben. Andere gedragingen die steeds vaker worden waar genomen bij mensen met een account op verschillende sociale media:

  • steeds vaker wordt gebruik gemaakt van foto’s die niet zijn getagged
  • commentaar door ruim 50% van de mensen met regelmaat verwijderd
  • periodiek lopen we door onze “vrienden” heen en ontvrienden dan mensen die we eigenlijk niet meer in ons netwerk willen, dat geldt zowel voor zakelijke contacten alsook privé contacten; het ligt voor de hand dat het ontvrienden in bijvoorbeeld Facebook groter is dan in LinkedIn

Over het algemeen is er ook een trend zichtbaar dat vrouwen voorzichtiger zijn bij het accepteren van vrienden en berichten dan mannen. Datzelfde beeld is ook zichtbaar bij het maken van groepen en die als privé houden, vrouwen zijn daar gerichter mee bezig dan mannen.

 

Jong of ouder?

De jongeren die actief zijn op sociale media zijn vaker en meer bezig met de privacy. Zij zijn gerichter bezig met het samenstellen van groepen, denken toch vaker na over het prijs geven van informatie en houden het netwerk goed in de gaten.
Daartegenover staat dat ouderen zich meer bewust zijn van het geheel aan factoren die te maken hebben met privacy alleen er minder actief mee bezig zijn.
In tegenstelling tot bovenstaande berichten moet ook onderkend worden dat juist jongeren niet altijd even bewust zijn van het gevaar van sociale media en je eigen privacy.
De combinatie van het “vanuit nature bijhouden van privacy” en het “niet bewust zijn van privacy” geeft aanleiding om hier voor jongeren extra aandacht aan te schenken.

 

5 tips om je privacy te managen

Vrienden accepteren

Accepteer vrienden selectief. Het aantal vriendenverzoeken is groot en vaak accepteer je ze zonder er bij na te denken. Kijk goed waar mensen vandaan komen, ken je de mensen, ken je de mensen die nieuwe vrienden aanbevelen? Het zijn maar een paar vragen die je je kunt stellen.
Als ijkpunt kun je stellen dat je iedereen die je accepteert minimaal een hand hebt gegeven. Dat is geen garantie maar wel een mooie drempel om mensen zo maar te accepteren.

Monitoren

Blijf mensen monitoren die in je vriendengroep zitten. Door te analyseren wat er door hen wordt geplaatst heb je meteen een beeld van de mensen. Kijk ook wie wat van jou deelt en leuk vindt. Zijn dat je vrienden of zijn dat onbekenden?

Content

Denk twee keer na bij het plaatsen van content. Een primaire reactie geven als reactie, een post schrijven op basis van een ervaring met iets of iemand of vanuit emotie een bericht schrijven kan leiden tot een bericht waar je spijt van gaat krijgen. Bedenk eerst goed wat je wilt schrijven, lees het nog een keer terug, bij twijfel later nog een keer lezen en bij positief gevoel dan pas posten. De kans op verkeerde berichten of berichten waar je spijt van krijgt neemt dan af.

Software

Gebruik software die je helpt je privacy te beschermen. Er is veel beschikbaar hiervoor.

Manage de content

Kijk goed naar de foto’s, filmmateriaal en teksten waar je in getagged bent. Geef aan of je dat wilt of niet wilt.

We moeten er voor zorgen dat we geen paranoïde gedrag gaan vertonen. Het gaat om het bewustzijn en bewust worden van onze reputatie online. Onthoud dat je online geen grip hebt over de communicatie, zorg dan dat je op het moment dat je wel even grip kunt hebben die pakt. Dan is de kans op fouten en vergissingen het meest gering. En bij twijfel niets doen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven