Binnen webdesign, bestaan er ontzettend veel verschillende stijlen en richtingen waarin je kan gaan. Je kan kiezen voor speels en levendig, of juist strak en modern. Hoewel het je persoonlijke stijl, je vak en merkidentiteit moet uitstralen, zijn er een aantal webdesign tips en regels die altijd van toepassing zullen zijn. Hieronder hebben we 6 eenvoudige webdesign tips verzameld om je website effectief en aantrekkelijk te maken.
1.Leesbaarheid is ontzettend belangrijk
Het lettertype moet minstens 16px groot zijn. Voor doorlopende langere teksten altijd zwarte letters op een witte/bleke achtergrond.gebruiken.
2. Stel pagespeed als een prioriteit
De pagespeed verwijst naar de tijd die een webpagina nodig heeft om te laden. Elke webpagina kan een andere pagespeed hebben, afhankelijk van elementen zoals afbeeldingsgroottes, coding en plug-ins. Google heeft zelf een onderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat een langere pagespeed de bounce rate zal verhogen. Dit wil je dus voorkomen!
Als je werkt met WordPress, dan zijn er diverse plug-ins waarmee je de snelheid van je website kan verhogen. Denk bijvoorbeeld aan caching plug-ins of plug-ins die je afbeeldingen automatisch verkleinen zoals Imagify of Smush PRO. Dit brengt ons meteen bij het volgende punt, het optimaliseren van afbeeldingen.
3. Optimaliseer afbeeldingen
Afbeeldingen brengen je website tot leven en zijn een visuele beschrijving van je merk en producten. Maar als dit zo is, waarom kan je dan niet een aantal foto’s met een hoge resolutie toevoegen aan je website en klaar is kees? Het antwoord is simpel: de pagespeed is belangrijk en afbeeldingsgroottes spelen een grote rol hierin.
Als je afbeeldingen te groot zijn, zal je pagina ook te groot zijn. Dit verlaagt zowel de pagespeed als de conversies. Om dit te voorkomen bestaan er voor WordPress plug-ins die je afbeeldingen automatisch optimaliseren. Ook kun je dit natuurlijk handmatig doen.
4. Gebruik de juiste kleuren voor je website
Kleur speelt een grote rol in branding. Zo zie je dat veel fastfood ketens rood en geel gebruiken in hun logo’s, aangezien deze kleuren honger en vriendelijkheid stimuleren. Kortom, kleuren kunnen bepaalde gevoelens oproepen. Bovendien verhogen kleuren de merkherkenning. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola en je zal waarschijnlijk denken aan hun levendige rode blikjes.
Om de juiste kleur voor jouw website te kiezen, moet je eerst een goed idee hebben van wat je verkoopt of aanbiedt. Zo is paars bijvoorbeeld geassocieerd met een premium en high-end imago. Wil je een bredere doelgroep bereiken? Blauw is dan een geruststellende en zachte kleur die goed past bij gevoelige onderwerpen, zoals gezondheidszorg of financiën.
5 . Laat bezoekers op je homepage scrollen!
Als laatste webdesign tip willen we je aanraden om niet bang te zijn voor een lange homepage. Gebruik de ruimte die hebt in jouw voordeel. Een goede vuistregel is om drie tot vijf secties te hebben, die nieuwe en terugkerende gebruikers naar de belangrijkste onderdelen van je website leiden.
Een specifieke en georganiseerde navigatie laat de gebruiker weten dat ze zich gemakkelijk op je website kunnen verplaatsen en dat er niets te verbergen is. Als gevolg hiervan, is de kans groter dat ze tijdens hun sessie meerdere pagina’s bezoeken en dus meer tijd op je website besteden.
Daarnaast zijn bezoekers steeds meer gewend om naar beneden te scrollen doordat dit op mobiel ook gebeurt. Beperk jezelf dus niet teveel op de homepage, maar maak er ook geen oneindige pagina van.