Op het moment van schrijven van deze post is in het in NH Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam de verkiezingsavond plaats voor Communicatieman/vrouw 2009 (let op: irritante zelfstartende video na de klik!). Dit evenement wordt georganiseerd door Logeion, naar eigen zeggen “dé beroepsvereniging voor communicatie en onmisbaar voor het vak en de ontwikkeling van de communicatieprofessional”. Maar zelf lijken ze nog te communiceren als in het jaar 1999.
Met het voorbeeld van de uitreiking van de Dutch Bloggies van eerder vanavond in het achterhoofd en met een persoonlijke interesse was ik benieuwd naar updates over de verkiezing. Dus ging ik op zoek naar de videostream. Uhmmm… helaas! Die blijkt die niet beschikbaar op de website.
Dan maar naar de beste bron voor real-time updates: Twitter! Welke hashtag gebruiken ze eigenlijk? Dat wordt niet duidelijk op de website. Dan maar zoeken op “logeion”.
En dan blijkt toch maar weer eens de kloof tussen online communicatoren en ‘communicatieprofessionals’. Want tussen alle professionals die zich in de hoofdstad hebben verzameld zijn er welgeteld drie die updates sturen via Twitter (voor de geïnteresseerden: @CVerhoeven, @misscomm en @JackdeVries, jawel, de staatssecretaris én oud-winnaar van de prijs).
Stuurt Logeion zelf dan geen updates uit over de voortgang van de avond? Dat zou immers een unieke gelegenheid zijn om mensen te bereiken en betrekken bij de avond én de vereniging (bijv. een publieksprijs?). Een kans om het netwerk te vergroten, bekendheid te genereren en het prestige van de uitgereikte prijzen te vergroten. Maar deze communicatieve kans laat Logeion volledig liggen.
Want wat schetst de verbazing? Logeion lijkt überhaupt geen Twitter-account te beheren. Sterker nog: het account @logeion blijkt niet eens te bestaan! #fail!
Wat zegt het over dé beroepsvereniging voor communicatie als zij niet eens een eigen Twitter-account hebben aangemaakt? Al was het alleen maar om misbruik te voorkomen. Misbruik zoals de ontvoering ervan door mensen die graag zouden zien dat online communicatie volwaardig onderdeel is van de communicatiestrategie. Die duidelijk willen maken dat online communicatie (veel) verder gaat dan het beheren van een eigen website. Die graag zouden zien dat de beroepsvereniging dit begrijpt en een voorstrekkersrol neemt. En dat die vereniging dat zou doen door het goede voorbeeld te geven.
Logeion heeft een themagroep ‘Interactief Beleid’ die de website beheert. Nou, die nieuwe website is nu opgeleverd. Dan ís het tijd om de ambitie op te schroeven en hébben jullie misschien wel tijd om daar eens over te brainstormen.
Een keer afspreken? Offline, koffie/biertje erbij? Dan neem ik het wachtwoord van jullie nieuwe Twitter-account mee!