Wie heeft er geen LinkedIn profiel? Nagenoeg iedereen. Zeker de mensen die een zakelijke omgeving actief zijn. Wanneer we aan meerdere mensen vragen naar de rol van het profiel op LinkedIn is het meestal netwerken of bij het zoeken van een baan. Juist voor die redenen is het belangrijk om LinkedIn wel goed te gebruiken.
Kleine test
Bekijk eens je eigen profiel. Stel voor jezelf vast wat je kunt verbeteren en wat je goed vindt. Zoek daarna 10 profielen op van relaties en kijk wat zij hebben gedaan met het profiel. Pak die zaken op die je bij een ander beter vindt en pas die toe op je eigen profiel.
De meeste zaken die je dan ziet kun je terugvinden in onderstaande lijst van tips om beter LinkedIn te gebruiken.
Volledig profiel
In het LinkedIn profiel worden een aantal zaken gevraagd. Vul die in. Je kunt beter geen profiel hebben dan een half ingevuld profiel. Iedereen heeft het over transparantie online en het profiel dat je gebruikt is daar 1 van. Kijk ook naar je eigen reactie wanneer je iemand vindt die wel een account heeft aangemaakt maar verder niets heeft ingevuld. De kans is heel groot dat je direct stopt met kijken en verder zoekt. Koppel dat aan de meest voorkomende doelstellingen die zijn genoemd (netwerken en arbeidsmarkt).
Foto plaatsen!
Een profiel dat is aangemaakt zonder foto is geen profiel. Mocht je bij het lezen constateren dat je geen foto hebt geplaatst, stop dan nu met lezen en plaats een foto.
Online zoekt naar vertrouwen, vertrouwen is gebaseerd op het zien van elkaars gezicht.
NB: zorg dat de foto actueel is, houd deze dus bij zodat er geen foto staat van een 30-jarige terwijl je de 40 ver gepasseerd bent.
Spreek de waarheid
We horen het vaak. Profielen die mooier worden gemaakt dan ze zijn!
Profielen online schrijven. Het wordt vaak net wat mooier gemaakt. Menselijk is het om soms een en ander mooier te maken. Doorslaan is niet aan te raden. Zeker door de transparantie geldt het spreekwoord dat de leugen door de waarheid wordt achterhaald.
Wees creatief
De meeste profielen zien er hetzelfde uit. Door het gebruiken van creativiteit in je omschrijving, bijvoorbeeld de functie, kun je je onderscheiden. Denk aan het vermelden van andere informatie dan alleen de zakelijke informatie.
NB: overdrijf niet, we leven natuurlijk in een maatschappij waarin we snel willen kunnen schakelen, te veel informatie is dan niet zinvol.
Vraag anderen je te aan te bevelen
Bij het scannen van een profiel vallen de aanbevelingen vaak op. Aanbevelingen staan ook vaak twee keer op de profielpagina (bij de functie waar de aanbeveling voor geldt en samengevoegd onderaan de pagina). Het zit niet helemaal in onze cultuur om mensen te vragen om ons aan te bevelen. Toch zul je merken dat wanneer mensen op een goede manier met je hebben samengewerkt zij het soms zelfs een eer vinden om je aan te bevelen.
In de offline wereld noemen we dit ook wel referenties.
Wat is je doel?
We zeggen het wel vaker, we doen vaak iets zonder dat we een doel hebben. Wanneer je geen doel hebt bij het opzetten van een profiel dan is het lastig om te sturen.
- werk vinden? Dan zijn referenties en aanbevelingen belangrijk
- netwerken? Laat dan zien waar je bent te vinden
Zoek contacten
Het leggen van contacten is gewoon vragen aan mensen of ze willen linken! Dat is ook een vorm van over een drempel stappen. Het aantal contacten is niet representatief voor de kwaliteit van de contacten. Je kunt met jezelf afspreken bijvoorbeeld dat mensen die je als contact wilt, dat je die minimaal een hand hebt gegeven in de offline wereld.
Deel content
Plaats regelmatig content via je profiel of deel content. Beweging vanuit je profiel is wel belangrijk. Mensen zien je vaker voorbij komen en krijgen daardoor een beter beeld van jou.
Deze lijst kan nog langer worden gemaakt. De details maken een profiel immers mooi en goed. Vaak zien we profielen die een keer gemaakt zijn en waar nooit meer naar wordt omgekeken. Zorg voor actualiteit en beweging.
Meer weten? Onze kennispartner IDMK biedt een workshop aan. http://www.idmk.nl/trainingen/linkedin-marketing