Hoe ga je om met nieuwe, hippe social media kanalen?

19 contentmarketeers delen hun mening over Clubhouse, TikTok en andere kanalen

Als alle coole mensen op TikTok, Clubhouse, Twitter Spaces of Spotify Greenroom zitten. Moet jouw merk hier dan ook bij zijn? Voordat je overal achteraan holt, de mening van 19 content marketeers die weten waar ze het over hebben. Conclusie: steek alleen moeite in trendy kanalen als je publiek er is en je voldoende middelen hebt om er actief en regelmatig mee aan de slag te gaan.

1. Onderzoek wat er gebeurt

Alle kanalen zijn potentiële plaatsen om te luisteren en te leren en een beter begrip te krijgen van wat er gebeurt met je publiek en wat er gebeurt met contentformats in de omgeving. Het is bovendien een speeltuin voor creativiteit. En zelfs als ze geen inspiratie vormen voor je volgende campagne of contentmarketingconcept, kunnen ze je onderweg wel iets leren – of je op zijn minst aan het lachen maken. – Andrew Hanelly, chief creative officer en partner, Revmade

2. Leer de trends kennen

Verken deze kanalen om trending topics te ontdekken, welke doelgroepen zich op welke kanalen bevinden en een beter inzicht te krijgen in het type content dat deze doelgroepen consumeren. – Brian Piper, directeur contentstrategie en -beoordeling, Universiteit van Rochester

3. Verwaarloos je bestaande kanalen niet

Te veel marketeers proberen op elk kanaal aanwezig te zijn. Probeer er slechts twee of drie echt goed te doen. Als deelname aan Clubhouse je team afleidt en de kwaliteit van de content die je voor je kernkanalen maakt aantast, is het niet de moeite waard. – Joe Lazauskas, hoofd marketing, Contently

4. Ga groots, zolang je publiek er is

Ken je publiek. Zitten zij op deze kanalen? Test een aantal van je goed presterende contentonderwerpen op beproefde kanalen en op deze nieuwere kanalen. – Katie Tweedy, supervisor contentmarketing en contentstrategie, Collective Measures

5. Experimenteer

Zoek uit wat werkt voor je publiek. Alleen omdat de laatste enquête zegt dat je publiek daar niet heen gaat – vertrouw het niet. Kijk zelf en zie. Misschien is het juiste deel van je publiek er wel. Geloof niemand op zijn woord. – Ahava Leibtag, voorzitter, Aha Media Group

6. Vertel verhalen

Nodig je beste interne en externe verhalenvertellers uit om samen te werken. Word speels, probeer verschillende formats en experimenteer. – Kathy Klotz-Guest, oprichter, Keeping it Human

7. Doe kleine proefprojecten

Het testen van een merkpartnerschap of influencer die een vergelijkbaar publiek aantrekt op een nieuw platform is een ideale manier om het potentieel voor verdere investeringen in middelen te onderzoeken. – Jacquie Chakirelis, directeur digitale strategie, Great Lakes Publishing/Quest Digital

8. Geef geld uit om waarde te bewijzen

Besteed niet minder dan 5% van je totale budget (tijd, energie, geld) aan nieuwe sociale platforms. Wacht tot ze hun waarde hebben bewezen voordat je de investering verhoogt. – Andrew Davis, auteur en keynote spreker, Monumental Shift

9. Ga langzaam

Speel mee als het er interessant uitziet. Overinvesteer niet (of overhype niet) tot je weet dat er iets is. Bouw langzaam op en leer wat werkt in elk nieuwe kanaal. – Doug Kessler, mede-oprichter, Velocity

10. Test de kanalen

Laat teamleden persoonlijke accounts aanmaken op de platforms en ga erheen om te observeren. Kijk wie/wat succesvol is en probeer het waarom achter hun succes te begrijpen. Kijk ook of concurrenten of spelers uit de sector er zijn. Voordat je een account voor je merk aanmaakt, moet je een voorstel of plan opstellen waar het team het mee eens is. – Dennis Shiao, oprichter, Attention Retention LLC

11. Volg de normen

Als een nieuw kanaal aansluit bij de interesses en/of het gedrag van je publiek, houd het platform dan in de gaten. Volg degenen die content creëren op jouw vakgebied en waag een duik in het diepe. De merken die zich met succes op deze platforms begeven, zijn de merken die inzien dat ze zich moeten aanpassen aan de gewoonten en normen van deze platforms om effectief te zijn. – Zontee Hou, hoofd strategie, Convince & Convert

12. Kies en negeer

Kies twee of drie kanalen waarvan je weet dat je publiek er content consumeert en negeer de rest. Hoeveel verkeer leidt TikTok naar websites van bedrijven? Nul. Hoeveel leads heeft Snapchat onze klanten opgeleverd? Geen. – Michael Brenner, CEO, Marketing Insider Group

13. Volg dezelfde denkwijze

Lever emotioneel geladen inhoud, platform onafhankelijk. – Adam Morgan, uitvoerend creatief directeur, Adobe

14. Geef vol gas

Luister. En als je denkt dat het goed is voor je merk, ga er dan vol in. Het heeft geen zin om op een platform te staan als je er niet volledig bij betrokken bent. – Gina Balarin, directeur, Verballistics

15. Gebruik je content optimaal

Voer een live gesprek op één van je kanalen en publiceer deze opnieuw als podcast. – Christoph Trappe, directeur van content marketing, Voxpopme

16. Zeg gewoon nee

Als je begint met een kanaal en je afvraagt hoe je dat het beste kunt gebruiken, ben je niet strategisch bezig. Als je begint met een doel en dan een plan maakt om dat te bereiken, ben je wel strategisch bezig. – Andy Crestodina, mede-oprichter en CMO, Orbit Media

17. Laat het gaan

Zit je publiek er niet? Negeer ze. Wij hebben een zeer specifiek B2B publiek (sales leiders). Hoewel ik heel graag mee wilde doen aan het Clubhouse-fenomeen, stelden we na onderzoek van biografieën, titels, enz. vast dat ons publiek er niet was. Ook al deden veel van mijn collega’s geweldige zaken en dachten sommige van mijn zakenpartners dat we misschien iets zouden missen – onze zeer specifieke buyer persona was niet actief en dus lieten we het schieten. Ik heb er geen spijt van. – Viveka von Rosen, chief visibility officer, Vengreso

18. Blijf trouw aan jezelf

TikTok kan een briljante manier zijn om leads te genereren voor uitgaande, leuke merken die willen entertainen terwijl ze lesgeven. Een fout die ik in het begin met TikTok maakte, was dat ik probeerde trendy te zijn door op liedjes te dansen terwijl ik LinkedIn-tips deelde. Toen ik eenmaal begon na te denken over originele, creatieve manieren om les te geven, begonnen mensen echt te reageren. Ik heb LinkedIn profiel reviews gedaan voor volgers en roast-my-post video’s die makkelijk te produceren zijn en die me een aantal behoorlijk grote klanten hebben opgeleverd. – Michaela Alexis, LinkedIn trainer en LinkedIn Learning instructeur, Michaela Alexis

19. Wees toegankelijk

Sommige platform zijn ontoegankelijk voor een deel van je publiek. Zorg ervoor dat alle video’s die je deelt ondertiteld zijn, aangezien 80% van de mensen die ondertitels gebruiken niet doof of slechthorend zijn. Bovendien heeft op veel sociale netwerken 80% van de gebruikers het geluid uit staan. – Meryl Evans, digitale marketing professional, meryl.net



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven