19 contentmarketeers delen hun mening over Clubhouse, TikTok en andere kanalen
Als alle coole mensen op TikTok, Clubhouse, Twitter Spaces of Spotify Greenroom zitten. Moet jouw merk hier dan ook bij zijn? Voordat je overal achteraan holt, de mening van 19 content marketeers die weten waar ze het over hebben. Conclusie: steek alleen moeite in trendy kanalen als je publiek er is en je voldoende middelen hebt om er actief en regelmatig mee aan de slag te gaan.
1. Onderzoek wat er gebeurt
Alle kanalen zijn potentiële plaatsen om te luisteren en te leren en een beter begrip te krijgen van wat er gebeurt met je publiek en wat er gebeurt met contentformats in de omgeving. Het is bovendien een speeltuin voor creativiteit. En zelfs als ze geen inspiratie vormen voor je volgende campagne of contentmarketingconcept, kunnen ze je onderweg wel iets leren – of je op zijn minst aan het lachen maken. – Andrew Hanelly, chief creative officer en partner, Revmade
2. Leer de trends kennen
Verken deze kanalen om trending topics te ontdekken, welke doelgroepen zich op welke kanalen bevinden en een beter inzicht te krijgen in het type content dat deze doelgroepen consumeren. – Brian Piper, directeur contentstrategie en -beoordeling, Universiteit van Rochester
3. Verwaarloos je bestaande kanalen niet
Te veel marketeers proberen op elk kanaal aanwezig te zijn. Probeer er slechts twee of drie echt goed te doen. Als deelname aan Clubhouse je team afleidt en de kwaliteit van de content die je voor je kernkanalen maakt aantast, is het niet de moeite waard. – Joe Lazauskas, hoofd marketing, Contently
4. Ga groots, zolang je publiek er is
Ken je publiek. Zitten zij op deze kanalen? Test een aantal van je goed presterende contentonderwerpen op beproefde kanalen en op deze nieuwere kanalen. – Katie Tweedy, supervisor contentmarketing en contentstrategie, Collective Measures
5. Experimenteer
Zoek uit wat werkt voor je publiek. Alleen omdat de laatste enquête zegt dat je publiek daar niet heen gaat – vertrouw het niet. Kijk zelf en zie. Misschien is het juiste deel van je publiek er wel. Geloof niemand op zijn woord. – Ahava Leibtag, voorzitter, Aha Media Group
6. Vertel verhalen
Nodig je beste interne en externe verhalenvertellers uit om samen te werken. Word speels, probeer verschillende formats en experimenteer. – Kathy Klotz-Guest, oprichter, Keeping it Human
7. Doe kleine proefprojecten
Het testen van een merkpartnerschap of influencer die een vergelijkbaar publiek aantrekt op een nieuw platform is een ideale manier om het potentieel voor verdere investeringen in middelen te onderzoeken. – Jacquie Chakirelis, directeur digitale strategie, Great Lakes Publishing/Quest Digital
8. Geef geld uit om waarde te bewijzen
Besteed niet minder dan 5% van je totale budget (tijd, energie, geld) aan nieuwe sociale platforms. Wacht tot ze hun waarde hebben bewezen voordat je de investering verhoogt. – Andrew Davis, auteur en keynote spreker, Monumental Shift
9. Ga langzaam
Speel mee als het er interessant uitziet. Overinvesteer niet (of overhype niet) tot je weet dat er iets is. Bouw langzaam op en leer wat werkt in elk nieuwe kanaal. – Doug Kessler, mede-oprichter, Velocity
10. Test de kanalen
Laat teamleden persoonlijke accounts aanmaken op de platforms en ga erheen om te observeren. Kijk wie/wat succesvol is en probeer het waarom achter hun succes te begrijpen. Kijk ook of concurrenten of spelers uit de sector er zijn. Voordat je een account voor je merk aanmaakt, moet je een voorstel of plan opstellen waar het team het mee eens is. – Dennis Shiao, oprichter, Attention Retention LLC
11. Volg de normen
Als een nieuw kanaal aansluit bij de interesses en/of het gedrag van je publiek, houd het platform dan in de gaten. Volg degenen die content creëren op jouw vakgebied en waag een duik in het diepe. De merken die zich met succes op deze platforms begeven, zijn de merken die inzien dat ze zich moeten aanpassen aan de gewoonten en normen van deze platforms om effectief te zijn. – Zontee Hou, hoofd strategie, Convince & Convert
12. Kies en negeer
Kies twee of drie kanalen waarvan je weet dat je publiek er content consumeert en negeer de rest. Hoeveel verkeer leidt TikTok naar websites van bedrijven? Nul. Hoeveel leads heeft Snapchat onze klanten opgeleverd? Geen. – Michael Brenner, CEO, Marketing Insider Group
13. Volg dezelfde denkwijze
Lever emotioneel geladen inhoud, platform onafhankelijk. – Adam Morgan, uitvoerend creatief directeur, Adobe
14. Geef vol gas
Luister. En als je denkt dat het goed is voor je merk, ga er dan vol in. Het heeft geen zin om op een platform te staan als je er niet volledig bij betrokken bent. – Gina Balarin, directeur, Verballistics
15. Gebruik je content optimaal
Voer een live gesprek op één van je kanalen en publiceer deze opnieuw als podcast. – Christoph Trappe, directeur van content marketing, Voxpopme
16. Zeg gewoon nee
Als je begint met een kanaal en je afvraagt hoe je dat het beste kunt gebruiken, ben je niet strategisch bezig. Als je begint met een doel en dan een plan maakt om dat te bereiken, ben je wel strategisch bezig. – Andy Crestodina, mede-oprichter en CMO, Orbit Media
17. Laat het gaan
Zit je publiek er niet? Negeer ze. Wij hebben een zeer specifiek B2B publiek (sales leiders). Hoewel ik heel graag mee wilde doen aan het Clubhouse-fenomeen, stelden we na onderzoek van biografieën, titels, enz. vast dat ons publiek er niet was. Ook al deden veel van mijn collega’s geweldige zaken en dachten sommige van mijn zakenpartners dat we misschien iets zouden missen – onze zeer specifieke buyer persona was niet actief en dus lieten we het schieten. Ik heb er geen spijt van. – Viveka von Rosen, chief visibility officer, Vengreso
18. Blijf trouw aan jezelf
TikTok kan een briljante manier zijn om leads te genereren voor uitgaande, leuke merken die willen entertainen terwijl ze lesgeven. Een fout die ik in het begin met TikTok maakte, was dat ik probeerde trendy te zijn door op liedjes te dansen terwijl ik LinkedIn-tips deelde. Toen ik eenmaal begon na te denken over originele, creatieve manieren om les te geven, begonnen mensen echt te reageren. Ik heb LinkedIn profiel reviews gedaan voor volgers en roast-my-post video’s die makkelijk te produceren zijn en die me een aantal behoorlijk grote klanten hebben opgeleverd. – Michaela Alexis, LinkedIn trainer en LinkedIn Learning instructeur, Michaela Alexis
19. Wees toegankelijk
Sommige platform zijn ontoegankelijk voor een deel van je publiek. Zorg ervoor dat alle video’s die je deelt ondertiteld zijn, aangezien 80% van de mensen die ondertitels gebruiken niet doof of slechthorend zijn. Bovendien heeft op veel sociale netwerken 80% van de gebruikers het geluid uit staan. – Meryl Evans, digitale marketing professional, meryl.net