Pinterest. In Nederland wordt het relatief weinig gebruikt, toch zijn er veel mensen actief op het sociale medium. Je deelt zogenaamde pins of foto’s die je zelf maakt of van een ander door geeft. Zeker interessant voor een marketeer om te kijken of het een succesvol medium voor de strategie rond en met klanten kan zijn.
Deze tips geven een handvat om Pinterest meer en beter in te kunnen zetten voor je marketingstrategie.
Plaats originele content
De content op Pinterest wordt een pin genoemd. De meeste pins worden gedeeld (repins), ruim 80%. Dat betekent dat wanneer het mogelijk is dat je originele content produceert de kans op succes groter wordt. Wat zijn mogelijke zaken die je kunt posten:
- originele foto’s, aansluitend bij je verhaallijn, producten, diensten en positionering
- infographics
- quotes
- foto’s met een grappige ondertoon (let wel op, jouw humor hoeft niet de humor van een ander te zijn)
- diverse content die je produceert
Combineer altijd een foto met tekst en denk aan de call to action in de pin.
Repin
Het is natuurlijk niet noodzakelijk om alle content origineel te maken en te plaatsen. Goede content van anderen kan zeker herplaats worden of in Pinterest repinnen. Let wel dat de repin een onderdeel van je Pintereststrategie en je cross mediale strategie moet zijn. Een repin moet dus wel in de lijn de verwachtingen liggen van de lezer.
Vergeet bij het repinnen niet de originele bron ook te vermelden, mogelijk deelt hij de reactie ook weer. Zorg ook dat een repin wel een iets van jezelf meekrijgt, denk aan commentaar of een hashtag.
Volg anderen
Hoe meer mensen jij volgt, hoe groter de kans is dat anderen jou ook gaan volgen. Wees hierin actief, volg mensen instinctief en ga niet wachten op de ideale mens die je wilt volgen. Soms is kwantiteit helemaal niet slecht. Koppel ook de URL van de Pin aan je website of gebruik andere media om de Pin onder de aandacht te brengen.
Gebruik keywords
Door gebruik te maken van goede keywords kun je de vindbaarheid groter maken maar ook de relevantie voor de ontvanger. Gebruik keywords die een ontvanger begrijpt, gebruikt en op zoekt. Gebruik niet alleen je eigen woorden, blijf van buiten naar binnen denken.
Ontwikkel een wedstrijd of een game
Het voeren van interactie via Pinterest is natuurlijk een goede aanpak die zeker tot succes kan leiden. Mensen willen immers wel delen en zeker ook meedoen aan een game.
De dingen die wel kunnen:
- zorg dat mensen worden geïnspireerd
- mensen willen graag dingen ontdekken
- beloon kwaliteit meer dan kwantiteit
- zorg voor een gemakkelijke toetreding, hoe complexer hoe minder deelnemers
- houd je aan de regels van spam
- zorg dat de game en pinterest een integraal onderdeel zijn van de marketingstrategie, laat het geen stand-alone actie zijn
De dingen waar we op moeten letten:
- er is geen support en medewerking door Pinterest zelf, je moet het gehele project zelf oppakken en sturen
- ga mensen niet beperken in het plaatsen
- ga er geen sweepstake achtige aanpak van maken
- laat mensen geen pins beoordelen van je
- ga niet te veel geven of verwachten van mensen en van jezelf
- noem je wedstrijd niet “Pin it to win it”, dan ben je per definitie niet aantrekkelijk
Zorg wel dat je er bent
Een sociaal medium inzetten, welke je ook gaat gebruiken, zorg dat je zelf wel aanwezig bent en dus meedoet met de crowd die je in beweging hebt gekregen.
Trek Pinterest breder
Koppel Pinterest aan alle andere media, sociaal, online en offline, om daarmee het bereik en dus het uiteindelijke succes te vergroten.
Website en Pinterest
Moeten aan elkaar gekoppeld zijn en goed functioneren. De website moet traffic vanuit Pinterest opvangen op die pagina waar zij verwachten te komen op basis van de pin waarop ze reageren.
Zet dus niet zomaar even sociale media in. Het gaat om een bredere aanpak binnen de marketingstrategie en de organisatie moet het proces omarmen.