Schrijf krachtige tekst. Het maakt je content zoveel waardevoller en krachtiger. We geven 3 tips om anders om te gaan met de werkwoorden in je taal.
Tip 1: Gebruik actieve werkwoorden
Actieve werkwoorden zijn werkwoorden die een beweging uitdrukken en die positiviteit en energie uitstralen. Veel schrijvers verzwakken hun zinnen door te vaak passieve werkwoordsvormen te gebruiken. Het creëert stuurloze zinnen. Actieve werkwoorden daarentegen creëren beelden, wekken emoties op, en motiveren lezers.
Tip 2: Gebruik geen verborgen werkwoorden
Een verborgen werkwoord is een werkwoord dat is omgezet in een zelfstandig naamwoord. Het heeft vaak een extra werkwoord nodig om zinvol te zijn. Kijk uit voor zwakke werkwoorden zoals geven, hebben, maken en nemen. Zeg: toelichten. In plaats van: het geven van een toelichting.
Tip 3: Gebruik geen onnodige bedekkende werkwoorden of zinnen
Hiermee verzacht je wat je eigenlijk wil schrijven. Ze maken wat je wil zeggen minder direct. Misschien moet je je indekken omdat je onzeker bent over een uitspraak of omdat je je taalgebruik wilt afzwakken om een gewenst effect te bereiken bij de lezer of luisteraar? Wees duidelijk en direct, dat komt veel krachtiger over en leidt eerder tot een call to action.
Controleer je werkwoorden
Kies voor eenvoudige woorden, korte zinnen en direct taalgebruik in je content. Om je unieke toon te behouden en je stijl te verbeteren, moet je doelbewuster zijn in hoe je je woorden rangschikt en je verhaal opbouwt. Let er eens op, de volgende keer dat je een stuk redigeert: controleer alleen de werkwoorden en probeer deze te verbeteren.
Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?
- In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
- Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.