Hoe krijg je nieuwe klanten? Implementeer een contentmarketingstrategie. Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je online content maakt en deelt om het bewustzijn over wat je doet te verspreiden en interesse te wekken voor je bedrijf en haar diensten of producten.
Door content te maken in de vorm van blogs, video’s of berichten op sociale media, kun je jouw bedrijf positioneren als dé expert in jouw vakgebied. In wezen word je het merk dat mensen vinden en bedenken wanneer ze een probleem hebben. Maak hoe weet je of je inspanningen tot de juiste impact leiden? Gebruik dan de volgende contentmarketingstatistieken.
1. Verkeersbronnen
Hoe vond je doelgroep jouw content? Bekijk Google Analytics om dit te achterhalen.
2. Impressies
Hoe gaat het met je content? Herkent Google dat je een ‘antwoord’ bent op de problemen van de zoeker? Met Google Search Console kun je bepalen hoeveel vertoningen je content heeft ontvangen. Hoe meer indrukken, hoe meer mensen je hebt bereikt.
3. Click-through-rate (CTR)
Vertoningen of weergaven van je content zijn belangrijk, maar zonder inzicht in de klikfrequentie weet je niet of je content effectief is.
4. Content Shares en Backlinks
Is je content interessant genoeg om te delen? Hoe meer je inhoud wordt gedeeld, hoe meer Google het als de ‘oplossing’ ziet en aan meer mensen laat zien. Post je op social media, dan zijn deze shares eenvoudig te bepalen. Voor blogcontent gebruik je BuzzSumo of Ahrefs.
5. E-mail opt-in tarieven
Als je bezoekers geïnteresseerd zijn, maar niet direct kopen, is het handig om deze informatie vast te leggen en in de toekomst contact te leggen. In een ideale situatie laten je bezoekers hun contactgegevens achter voor meer info. Je e-mailmarketingsoftware kan je deze statistiek geven.
6. Bouncepercentage
Zijn bezoekers snel weg van je site (hoog bouncepercentage)? Onderzoek dan de oorzaak. Dit kan van alles zijn: techniek (de site laadt te langzaam), tegenvallende content of een slechte gebruikerservaring.
7. Zoekwoord rankings
Selecteer de juiste zoekwoorden voor je doelgroep. Waar zoeken zij op? Neem deze woorden op in je content zodat je makkelijker wordt gevonden. Bekijken de zoekwoordrangschikking met Google Search Console en pas je zoekwoorden of je content aan als deze niet goed presteert.