De vergeten regels voor sociale media

Sociale media zijn een begrip van alle dag voor iedereen. Professional of geen professional, sociale media zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Bij de opkomst van de sociale media is er veel gediscussieerd over de onmogelijkheden en de mogelijkheden. Uitspraken in de trend van het niet gaan gebruiken, angst voor reactie van anderen en het heeft toch geen zin, nemen af. Ook zien we dat het geen instrumentje is dat je er zo maar even bij doet.

Zo ontstond er een “nieuw” vakgebied in marketing en communicatie. Iedereen ging een opleiding volgen en iedereen ging zich ontwikkelen en daarmee ook de inzet van sociale media binnen de marketing- en communicatiestrategie. Mooie gesprekken zijn ontstaan over het “eigenaarschap” van sociale media binnen een organisatie, het beleven en beïnvloeden van een merk en het succes voor de onderneming.

We zijn een paar jaar verder
En we zien eigenlijk dat we van tijd tot tijd terug vallen in oude gewoonten en gedragingen. Daarom deze blog over de vergeten regels van sociale media.

 

Sociale media als 1 medium zien

Er wordt vaak gesproken over sociale media. Wat is dat eigenlijk? Er zijn veel voorbeelden van sociale media en het maken van een opsomming op zich is al blogvullend. Wanneer we er een paar uithalen dan zien we dat YouTube eigenlijk iets anders is dan Facebook. LinkedIn heeft ook weer andere eigenschappen. Instagram en Pinterest zijn ook weer verschillend. Verschillende mensen met andere gedragingen gebruiken verschillende soorten uit het grote aanbod van sociale media. We kunnen dis eigenlijk niet spreken over sociale media maar zullen meer gericht en specifiek moeten aangeven wat we bedoelen.

 

Ben je sociaal?

Een sociaal medium. Wat maakt dat iets sociaal is? Sociaal betekent dat je de mensen waardeert en reageert, een vorm van sociaal zijn is interactie. Zorg dus als je sociale media inzet dat je sociaal bent. Een vraag stellen via deze media is weten dat er reacties komen en op reacties moet je vanuit sociaal perspectief weer reageren.

 

Lever toegevoegde waarde

Sociale media zijn, elk in de eigen vorm met specifieke mogelijkheden, goed om toegevoegde waarde te leveren voor de relaties. Het leveren van toegevoegde waarde is niet alleen maar praten over je zelf maar die informatie geven waar de bezoeker op zit te wachten.

  • schrijf waardevolle blogs of artikelen
  • waardeer reacties van bezoekers en relaties

 

Content is de drijfveer van sociale media

Lever content. Content is in dit kader een breed onderwerp. Content varieert, afhankelijk van de behoefte van de relatie en je eigen product of dienst, van white paper tot afbeeldingen en filmpjes. Mooie voorbeeld is Bol.com via Facebook. De content varieert van een blog over boeken tot en met het doen van een gerichte aanbieding. Dat betekent dat je toegevoegde waarde levert en relevant bent voor de relatie of volger.

 

Sociale media succes

Het succes op sociale media moet je definiëren vanuit de kpi’s die haalbaar zijn binnen sociale media. Voor de hand liggen dan termen als aantal volgers, aantal likes, aantal keer gedeeld, aantal keer een reactie gekregen etc. De sociale media strategie is een radar in de marketingstrategie. De sociale media strategie is gericht op het behalen van de vastgestelde kpi’s van sociale media.
Het behalen van succes met sociale media is dus geen garantie voor het behalen van succes op marketingniveau. Omdat het een radar is in de marketingstrategie kan het bijdragen maar op zich is succes op sociale media niet meteen succes voor de onderneming.

 

Focus

Doceer het plaatsen van berichten en denk na over het aantal sociale media dat je beschikbaar stelt voor klanten. Elk sociaal medium heeft eigen eigenschappen en vraagt om aandacht. Zomaar een bericht plaatsen in het ene medium en door vertalen naar andere media is niet altijd even goed.

Het zijn voor de hand liggende elementen. Toch is het zo dat we deze punten steeds vaker weer zien terug komen. Denk er over na en verbeter je sociale media strategie.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven