De social media experts van NIMA

Het is al enige tijd voer voor verhitte discussies online, het begrip “social media expert”. Velen mengen zich in de discussie, maar we zijn er met z’n allen nog niet uit. Maar gelukkig leert het NIMA ons een “old skool” lesje: je moet gewoon een cursus van een dag doen et voilà! Hún cursus van een dag dan, welteverstaan.

De discussie is al even gaande: bestaan er eigenlijk al social media experts? En vooral: mag je jezélf zo durven aanmerken? Zo waren er blogposts met veel felle reacties op Spotlight Effect (al in december 2009) en op Marketingfacts (post 1 en post 2 als reactie op post 1). Wat snel duidelijk wordt uit deze posts en de bijbehorende reacties, is dat vrijwel iedereen het erover eens is dat áls mensen al expert genoemd mogen worden, dit is op basis van aspecten zoals:

  • een lange ervaring met social media (meerdere jaren actief)
  • het opbouwen van een netwerk ermee (veel volgers op Twitter, flink veel connecties op LinkedIn)
  • het veelvuldig gebruik van diverse tools en platforms (aantal blogposts, aantal tweets, etc.)
  • het delen van kennis erover met anderen (o.a. via social media zelf).

Het meest betwiste punt van discussie lijkt nog of je jezelf een expert mag noemen, maar die discussie geldt niet alleen binnen social media…

Inspiration en Qualification
Maar gelukkig is daar NIMA. De bakermat van de Nederlandse marketing. NIMA biedt naar eigen zeggen:

“[…] Inspiration en Qualification. Bij Qualification staat het NIMA keurmerk voor onder andere de examens centraal. Inspiration stimuleert constante kennisdeling via het grootste marketingnetwerk van Nederland.”

Die “Qualification” is waarschijnlijk het bekendst bij het grote (marketing)publiek. Want wie kent niet de NIMA-A, -B en -C examens en titels? Titels die je niet zomaar krijgt, maar waar je flink voor moet studeren. Zo vergt de voorbereiding op het C1-examen (theorie) bij veel opleiders een maand of 8 (september tot april) en moet je daarna nog flink aan de bak voor het praktische deel, je C2-scriptie.

Daarnaast kent NIMA nog twee persoonscertificeringen, nl. de Senior Marketing Professional (SMP) en de Register Marketeer (RM). Voor beide zijn aantoonbare opleiding en meerjarige werkervaring nodig op voldoende niveau, het bijwonen van evenementen voor het bijhouden en opfrissen van de kennis, etc.

Vereisten voor een expert
Zo’n partij zou toch een zinnig woordje moeten kunnen meespreken in de discussie over wie zich binnen de jongste “merkextensie” van de marketing, nl. social media, een expert mag noemen. OK, specifieke opleidingen zijn schaars -daar ligt wel gelijk een mooie uitdaging voor NIMA-, maar aantoonbare meerjarige ervaring is toch wel het minste. Toch?

Fout.

Want als NIMA er zelf aan kan verdienen, doen opleiding en ervaring er niet meer zo heel erg toe. Dat blijkt uit een mailtje dat deze week werd rondgestuurd, met de ronkende titel: “Become a social media expert in one day!” En in de inleiding gaat het lekker verder met: “Within one day you’ll know all the ins and outs of social media including the latest trends, developments as well as which tactics are best to use for your marketing strategy and the do’s and don’ts.”

Aanfluiting
Met deze ene mail laat NIMA blijken social media niet serieus te nemen. Of er gewoon niets van te begrijpen. Of beide.

Allereerst is het een aanfluiting om te denken dat je iemand binnen een dag alle ins en outs, do’s en don’ts, laatste trends en ontwikkelingen op het vlak van social media kunt bijbrengen. De meeste van jullie zullen het herkennen: je bent al een aantal jaren bezig om social media zinvol te maken voor jezelf en je bedrijf en je hebt er bijna een dagtaak aan om bij te houden wat er allemaal gebeurt. Maar NIMA leert het je allemaal wel even in uurtje of 8.

Nou zul je wellicht denken: ach, het is reclame. En dat is precies m’n tweede bezwaar. Want het is “old skool” marketing. De mail straalt de ronkende zelfgenoegzaamheid uit van een ouderwetse marketeer. “Kom nou maar gewoon ff een dagje luisteren, dan komt het allemaal wel goed”, dat werk. Terwijl juist social media ons hebben geleerd deze aanpak niet werkt. Dat realisme en transparantie nodig zijn voor een geloofwaardige boodschap. Je consumenten en andere betrokkenen weten soms meer over jou en je organisatie dan jijzelf.

Ontwikkeling
In dit geval weten wij nu meer over NIMA dan zijzelf. NIMA zou de partij kunnen zijn die het marketingvak doorontwikkelt. Die de innovaties die internet en social media brengen omarmt, integreert, predikt, doceert. Maar in plaats daarvan wordt social media gepresenteerd als een trucje. Als een vaardigheid die je binnen een werkdag oppakt.

Ik ga maar eens nadenken of ik nog trots ben op die NIMA-titels op m’n c.v. Want ik betwijfel of NIMA mij en het marketingvak in de komende jaren veel verder gaat brengen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven