De rol van de Product Manager

blauwe doosAT Een belangrijke rol binnen veel bedrijven is de Product Manager. Een definitie van een Product Manager is moeilijk te geven omdat het binnen elke organisatie anders ingevuld wordt. Je kunt er in ieder geval op aan dat de Product Manager verantwoordelijk is voor een aantal van de P’s zoals beschreven in het marketing model waar Product (box als image links) er zeker een van is. Een grote verantwoordelijkheid en daarom ook een zeer belangrijke rol binnen een organisatie.

Is deze rol verandert met de komst van Social Media? Zo ja, wat dan?

Ik wil de bovenstaande vraag beantwoorden door te kijken naar een aantal functiegebieden van een Product Manager. Zelf ben ik Product Delivery Manager bij Ymor waar Delivery staat voor “ook verantwoordelijk voor training en de documentatie van de producten “.

Marktkennis

De Product Manager moet als geen ander weten hoe de markt er voor staat. Wat doen de concurrenten en wat is de vraag van de markt? Uiteraard verschilt dit functiegebied in B2B ten opzichte van B2C maar het is toch zeer belangrijk te weten wat de klantvraag is. Met de komst van Social Media zijn hier zeer veel hulpmiddelen bijgekomen. Product Managers zijn in staat om op allerlei communities te lezen wat de gebruikers vragen. Daarnaast ben je in staat om als bedrijf toegankelijker te worden door meer mogelijkheden te geven aan je eindgebruiker om hun mening te geven. Dit zorgt voor meer informatiestromen.

Product Ideas

Zoals hierboven geschreven is het duidelijk dat je veel meer mogelijkheden hebt om ideeen te ontvangen maar dit maakt ook dat je beter in staat moet zijn om deze suggesties te verwerken. Niet elke wens die je krijgt moet je implementeren, je moet keuzes gaan maken. Het is als Product Manager erg belangrijk geworden om een goed proces te hebben voor het bepalen welke wensen je wel of niet gaat implementeren. Op mijn blog heb ik een SlideShare geplaatst die hier een mooi beschrijving van geeft (slide 27 en 28). Zorg dat je organisatie deze modellen kent en hou jezelf hier ook aan anders krijg je een wildgroei en ga je met je product niet de kant op die je (of je klant) zou willen.

Marketing

Als Product Manager is het ook je verantwoordelijkheid om te zorgen dat het ontwikkelteam de wensen juist interperteert en omzet in goede producten. Deze producten moet jij namelijk weer terugzetten in de markt, aan degene die de wensen kenbaar hebben gemaakt. Marketing wordt in dit proces steeds eerder belangrijk. De eindgebruikers betrekken in het ontwikkelproces helpt je om snel keuzes te maken als het ontwikkelproces de verkeerde kant op dreigt te gaan. Daarnaast kun je tijdens het ontwikkelproces al marketing materiaal gaan maken zodat je tijdens het op de markt zetten alle benodigde informatie geeft om het product zichzelf te laten verkopen. Als Product Manager moet jij je eindgebruiker ook weer de mogelijkheid geven om zijn mening over je product te delen met anderen.

Conclusie; ja de functie van Product Manager is wel degelijk verandert. De Product Manager is beter in staat om wensen te inventariseren, de gebruikers mee te nemen in het ontwikkelproces en daarnaast kan hij de gebruikers beter meningen over de producten laten delen.

Als laatste wil ik nog even refereren naar de post over Seth Godin. Being Remarkable! Be the purple cow. Dit zijn twee zaken die je constant in je achterhoofd moet houden. Maak producten VOOR je eindgebruiker maar zorg dat je uniek bent! Alles is namelijk al eens uitgevonden maar zorg dat je weet wat je toevoegd!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven