Marketing is een lastig vak. Je kan je als net beginnende marketeer overspoeld voelen door insider-concepten en een duizelingwekkend vakjargon. Maar soms worden de belangrijkste zaken nog wel eens over het hoofd gezien. Daarom hebben we de top 6 van cruciale adviezen voor elke nieuwe marketeer verzameld.
1. Het verhaal is belangrijk.
Vanaf het moment dat je je tenen in de marketingwereld dompelt, gaat je merk niet langer puur over het product. Het wordt een stuk media – en zoals bij alle media hangt het succes ervan volledig af van de emotionele connecties die je smeedt. Zie het als een film: niemand wil twee uur aan scènes zitten die voortploeteren zonder waarneembare plot- of karakterontwikkeling. Evenzo wil niemand zich bezighouden met een merk dat hen geen enkele reden geeft om over te praten. Een van de grootste fouten die nieuwe marketeers maken, is ervan uitgaan dat een geweldig product voor zichzelf spreekt.
2. Ontwerpers en schrijvers zijn je nieuwe beste vrienden.
Boeiende verhalen beginnen met solide merkidentiteiten en solide merkidentiteiten beginnen met schrijvers en ontwerpers. Dit is vaak een begrijpelijk twistpunt voor nieuwe marketeers; creatievelingen kosten tenslotte geld, en aan het begin van een onderneming is er meestal een tekort aan geld. Deze marketeers zijn bang dat hun budget niet hoog genoeg is en besluiten het allemaal zelf te doen – en maken uiteindelijk een fractie van de impact die ze met een beetje hulp hadden kunnen maken.
3. Sociale media zijn alles…behalve magie.
Social media is verreweg de goedkoopste en meest directe manier om een wereld van potentiële klanten te bereiken. Het is waar uw hele klantenbestand rondhangt, verhalen deelt en interactie heeft met de wereld. Het is echter geen set-it-and-forget-it-oplossing. Elk merk kan zijn naam op Twitter, Facebook en Pinterest zetten en hopen dat iemand het opmerkt; het is hoe u de tools gebruikt die er echt toe doen.
4. Mobiel is het belangrijkst
De afgelopen jaren heeft de marketingwereld een onmiskenbare toename gezien van het aantal consumenten dat uitsluitend vanaf hun smartphone communiceert. Dit is geen voorbijgaande bevlieging; naarmate smartphones slimmer worden en mensen drukker worden, wordt mobiel de beste plek om de aandacht van een klant te trekken. Overweeg naast het optimaliseren van de inhoud voor mobiele weergave de mogelijkheid om een nuttige, boeiende app toe te voegen aan het marketingplan van je merk.
5. Voordat je met een klant kunt praten, moet je weten wie hij of zij is.
Het is gemakkelijk om aan te nemen dat jij je doelgroep bereikt, maar brands merken vaak dat hun producten veel verder reiken dan de beoogde markt. Om inhoud te maken die zowel gedenkwaardig als boeiend is, moet je begrijpen wie je bereikt en vooral wat die klanten willen.
6. De klanten die u behoudt, zijn net zo belangrijk als de klanten die u krijgt.
Nieuwe marketeers zijn vaak zo gefocust op het strikken van nieuwe klanten dat ze vergeten hoe belangrijk het is om de oude betrokken te houden. Dit komt terug op het product-spreekt-voor-zich-probleem; de veronderstelling is dat als je eenmaal een koper hebt overtuigd van de waarde van je product, hij of zij met weinig tot geen aansporing zal terugkeren. Helaas is dat niet het geval. Net zoals je die nieuwe klant een reden moest geven om betrokken te raken, moet je de oude klant een reden geven om te blijven.
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!