Of je nu een doorgewinterde professional bent of net begint, het is cruciaal om de 5 nieuwste marketingtrends in je strategie op te nemen om concurrerend en relevant te blijven in de huidige markt.
Een goed geïnformeerde marketingstrategie is een drijvende kracht achter het opbouwen van een succesvol bedrijf. Daarom hieronder de 5 belangrijkste marketingtrends voor 2023 om je kennis bij te spijkeren.
1. Toenemend gebruik van video en live streaming
Net als de marketingtrends van 2022, zullen merken in 2023 fors blijven investeren in YouTube, TikTok en Instagram en de kracht van video-inhoud gebruiken om met consumenten in contact te komen en te communiceren.Video blijft een steeds populairder wordend medium voor storytelling.
2. Podcasten
Zesentwintig procent van de makers van inhoud gebruikt podcasting om hun publiek te bereiken, terwijl 26 procent van de organisaties podcasts gebruikt om hun inhoud te verspreiden. Podcasts helpen je om zeer betrokken doelgroepen te bereiken en originele, boeiende inhoud te maken die luisteraars eenvoudig kunnen downloaden of streamen. Je kunt ook samenwerken met influencers in je branche om naamsbekendheid op te bouwen.
3. Interactieve marketing
Interactieve marketing is een strategie waarbij interactieve elementen zoals games, quizzen, peilingen en rekenmachines worden opgenomen in je online inhoud. Het helpt de aandacht te trekken en je kunt zo gebruikers op een dieper niveau bereiken.
4. Omnichannel Marketing: geïntegreerde online-offline klantervaring
Omnichannelmarketing is een holistische strategie die een geïntegreerde klantervaring creëert over alle kanalen heen.Het helpt merken om sterkere relaties met hun doelgroepen op te bouwen en meer verkopen te stimuleren door klanten te betrekken via meerdere kanalen, van sociale media tot interacties in de winkel.
5. Inclusieve marketing
46 procent van de marketeers is van mening dat het opkomen voor diversiteit, gelijkheid en inclusie betekent dat merken cultureel relevant zijn op sociale media. Inclusieve marketingstrategieën kunnen merken helpen beter in contact te komen met doelgroepen uit verschillende culturen, talen en achtergronden.
Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!
- In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
- Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.